DIGITAL EDUCATIONAL RESOURCES (DERS) IN TEACHER EDUCATION: A NEW DIRECTION IN TEACHER TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i4.18872

Keywords:

Digital Educational Resources (DERs). Meaningful pedagogical practice. Humanization of teaching practice. Education with affection. Teacher education.

Abstract

This article stems from a genuine desire to understand how Digital Educational Resources (DERs) can transform not only teaching practices but also the very approach to teacher education. In a context where technology permeates multiple dimensions of life, neither schools nor educators can be left behind - nor should they be forced into pathways that lack listening and care. Based on qualitative bibliographic research, this study analyzes works published between 2018 and 2023 that empathetically explore the challenges, fears, attempts, and achievements of teachers learning to teach with digital support. The findings reveal that, despite the lack of infrastructure in many schools, limited ongoing training, and the insecurity regarding digital practices, there is significant potential in teaching when accompanied by support, time, and active listening. The study argues that DERs should not be viewed as trends or obligations, but rather as opportunities. Teacher education must begin from where each educator is, with what they have, honoring their pace and valuing their journey. Ultimately, teaching with technology is, above all, continuing to teach with humanity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Helena Teresinha Reinehr Stoffel, UNEATLANTICO

Mestrado em Educação com especialização em TICs - UNEATLANTICO / Espanha. https://orcid.org/0000-0002-2649-0509.

Aloisio Oliveira Ramos, UNEATLANTICO

Mestrando em Educação com especialização em TICs - UNEATLANTICO / Espanha. https://orcid.org/0009-0007-4218-9066. 

Aline Leonardo da Silva, UNEATLANTICO

Mestranda em  Educação com especialização em Gestão de Centro Educacionais - UNEATLANTICO / Espanha. https://orcid.org/0009-0008-6579-9067. 

Elaine de Aquino Varella Silva, UNEATLANTICO

Mestranda em Educação com especialização em Formação de Professores - UNEATLANTICO / Espanha. https://orcid.org/0009-0007-3929-3954. 

Gilberto Luiz Zattera, UNEATLANTICO

Mestrando em Educação com especialização em Formação de Professores - UNEATLANTICO / Espanha. https://orcid.org/0009-0007-5637-5919. 

Jaciara de Almeida Vieira Moreira, UNEATLANTICO

Mestranda em Educação com especialização em Formação de Professores -  UNEATLANTICO / Espanha. https://orcid.org/0009-0009-5650-5490. 

Juliana Maria Griza de Oliveira, UNEATLANTICO

Mestranda em Educação com especialização em Formação de Professores -  UNEATLANTICO / Espanha. https://orcid.org/0009-0006-2494-1640. 

Kátia Sacani, UNEATLANTICO

Mestranda em  Educação com especialização em Formação de Professores - UNEATLANTICO / Espanha. https://orcid.org/0009-0008-2333-7059. 

Kelly Cristina Cedro da Silva, UNEATLANTICO

Mestranda em Educação com especialização em Formação de Professores - UNEATLANTICO / Espanha. https://orcid.org/0009-0003-8678-399X.

Leonardo Queiroz Gonçalves, UNEATLANTICO

Mestrando em Educação UNEATLANTICO / Espanha. https://orcid.org/0009-0002-2112-5198.

Luciano das Chagas Gomes, UNEATLANTICO

Mestrando em Educação, com ênfase em Formação de Professores - UNEATLANTICO / Espanha. https://orcid.org/0009-0006-6587-478X. 

Mirtzi Antonia Fabio Santos, UNEATLANTICO

Mestranda em Educação com especialização em Formação de Professores - UNEATLANTICO / Espanha. https://orcid.org/0009-0006-1247-5013.

Sheila de Oliveira Dipp, UNEATLANTICO

Mestranda em Educação com especialização em Educação de Professores - UNEATLANTICO / Espanha. https://orcid.org/0009-0009-0352-1016.

Vivian Cristina Borges Hashitani, UNEATLANTICO

Mestranda em Educação com especialização em formação de professores - UNEATLANTICO / Espanha. https://orcid.org/0009-0005-8492-7472. 

Published

2025-04-28

How to Cite

Stoffel, H. T. R., Ramos, A. O., Silva, A. L. da, Silva, E. de A. V., Zattera, G. L., Moreira, J. de A. V., … Hashitani, V. C. B. (2025). DIGITAL EDUCATIONAL RESOURCES (DERS) IN TEACHER EDUCATION: A NEW DIRECTION IN TEACHER TRAINING . Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(4), 3309–3326. https://doi.org/10.51891/rease.v11i4.18872