THE CONTRIBUTIONS OF TEACHING MATERIALS AIMED AT TEACHING PORTUGUESE AND FOREIGN LANGUAGES IN THE WORK OF CULTURAL PLURALITY AS A CROSS-CUTTING THEME IN THE CLASSROOM

Authors

  • Ari Arcilio Carneiro de Albuquerque Júnior Christian Business School
  • Manoel Ribeiro de Albuquerque Sales Neto Universidade Federal do Ceará
  • Adriana Maria de Sousa Universidade Federal do Ceará
  • Ana Matilde Tomaz Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará
  • Juliana Sampaio Batista Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales
  • Diógenes José Gusmão Coutinho Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i4.18697

Keywords:

Pluralidad Cultural. Materiales didácticos. Enseñanza de Idiomas.

Abstract

The ethnic conflict that is present in the daily lives of Brazilians highlights the lack of cultural appreciation among a people who are mostly ethnically mixed. Bringing this reality to school favors the process of personal development of students and highlights the educator as an agent of change in a daily life that goes beyond the classroom environment. In this sense, teaching materials serve to support the construction of a collective civic consciousness in students, focused on coexistence and the appreciation of differences. Cultural plurality should be worked on as a cross-cutting theme across disciplines, and it is the educator's responsibility to choose teaching materials focused on this practice. There are some books on the market that make valuable contributions in this regard, providing the opportunity for students to learn about, express opinions and question the cultural diversity of the groups that make up a society, in order to encourage healthy coexistence that respects differences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ari Arcilio Carneiro de Albuquerque Júnior, Christian Business School

Doutorando em Ciências da Educação na  Christian Business School. Secretário Executivo da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará. 

Manoel Ribeiro de Albuquerque Sales Neto, Universidade Federal do Ceará

Doutor em Ciências Farmacêuticas pela Universidade Federal do Ceará. Farmacêutico da Secretaria de Saúde do Estado do Ceará. 

Adriana Maria de Sousa, Universidade Federal do Ceará

Mestranda em Políticas Públicas e Gestão da Educação Superior (Poleduc) na Universidade Federal do Ceará-UFC. Servidora Técnico-admistrativa da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará. 

Ana Matilde Tomaz, Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará

Especialista em Gestão Pública e Recursos Humanos pela Faculdade Futura-  Servidora Técnico-admistrativa da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará. 

Juliana Sampaio Batista, Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales

Doutora em Saúde Pública pela Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES).- Nutricionista da Secretaria de Saúde do Município de Fortaleza/Ceará. 

Diógenes José Gusmão Coutinho, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor em Biologia Vegetal pela Universidade Federal de Pernambuco; Doutor em Ciências da Educação pela Christian Business School; Docente do  Doutorado em Ciências da Educação da Christian Business School. 

Published

2025-04-09

How to Cite

Albuquerque Júnior, A. A. C. de, Sales Neto, M. R. de A., Sousa, A. M. de, Tomaz, A. M., Batista, J. S., & Coutinho, D. J. G. (2025). THE CONTRIBUTIONS OF TEACHING MATERIALS AIMED AT TEACHING PORTUGUESE AND FOREIGN LANGUAGES IN THE WORK OF CULTURAL PLURALITY AS A CROSS-CUTTING THEME IN THE CLASSROOM. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(4), 1228–1237. https://doi.org/10.51891/rease.v11i4.18697