OCCUPATIONAL THERAPY IN THE DEVELOPMENT OF CHILDREN WITH ASD: THE ROLE OF FAMILY, SCHOOL, AND MULTIDISCIPLINARY TEAMS

Authors

  • Ana Cléia Nascimento Fagundes Unifatecie
  • Cláudia Cristiane Verçosa Simões de Farias UNIFATECIE
  • Lucianne Oliveira Monteiro Andrade UniEvangélica

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i12.17342

Keywords:

Autism Spectrum Disorder (ASD). Occupational Therapy. Support Network.

Abstract

This study highlights the relevance of Occupational Therapy (OT) in the development of children with Autism Spectrum Disorder (ASD), emphasizing its role in supporting families, schools, and multidisciplinary teams in the inclusion process. OT provides personalized strategies to address daily challenges, promoting the development of motor, cognitive, emotional, and sensory skills through therapeutic and playful activities. In addition to enhancing children’s quality of life, the intervention strengthens family resilience in the face of the demands associated with ASD. Families of autistic children face significant stress and overload, making the establishment of a multidisciplinary support network essential. This network includes collaboration among professionals and support groups, fostering overall well-being and facilitating social inclusion. Thus, Occupational Therapy serves as a central element in promoting autonomy and improving the quality of life for these children and their families.

Downloads

Author Biographies

Ana Cléia Nascimento Fagundes, Unifatecie

Estudante do Curso Bacharelado em Terapia Ocupacional (Unifatecie). Técnica de Enfermagem (Escola de Enfermagem de Camaçari). Especialista em Suporte Básico de Vida em Emergência Adulto e Pediátrica (SAMU). Atuação Profissional: Técnica de Enfermagem na Unidade de Pronto Atendimento - UPA Pediátrica Camaçari - BA. 

Cláudia Cristiane Verçosa Simões de Farias, UNIFATECIE

Estudante do Curso Bacharelado em Terapia Ocupacional (Unifatecie). Pedagoga (UFBA). Licenciada em Ciências Biológicas (Faculdade Única). Tecnóloga em Gestão Ambiental (IFPE). Especialista em Educação Especial (Facinter). Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional (Unina). Especialista em Educação Ambiental com Ênfase em Espaços Educadores Sustentáveis (UFOP). Mestre em Ciências da Educação (Unasur – PY). Doutoranda em Ciências da Educação (UNIGRAN – PY). Atuação Profissional: Coordenação Técnica da Educação Especial Inclusiva/SEDUC - Rede Pública Municipal de Ensino de Dias d'Ávila-BA. 

Lucianne Oliveira Monteiro Andrade, UniEvangélica

Licenciada em Matemática (UFG). Especialista em Educação Matemática (UniEvangélica). Especialista em Educação de Jovens e Adultos (CEFET-MG). Mestre em Ciências (UFRRJ). Doutora em Educação (Universidad Interamericana – PY). Atuação Profissional: Professora EBTT do IFGOIANO. 

Published

2024-12-09

How to Cite

Fagundes, A. C. N., Farias, C. C. V. S. de, & Andrade, L. O. M. (2024). OCCUPATIONAL THERAPY IN THE DEVELOPMENT OF CHILDREN WITH ASD: THE ROLE OF FAMILY, SCHOOL, AND MULTIDISCIPLINARY TEAMS. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(12), 2031–2043. https://doi.org/10.51891/rease.v10i12.17342