INVISIBLE TESTIMONIES: TRANSFORMING REPORTS INTO ACTIONS AGAINST CYBERBULLYING, BULLYING AND ONLINE RISKS IN ELEMENTARY SCHOOL II

Authors

  • Frank Pinto dos Santos Universidade do Estado do Amazonas
  • Jéssica Maria Nunes Sá Universidade do Estado do Amazonas
  • José Paulo Palheta Melo Universidade do Estado do Amazonas
  • Giselly Nascimento da Silva Universidade do Estado do Amazonas
  • Elisângela Silva de Oliveira Universidade do Estado do Amazonas
  • Genarde Macedo Trindade Universidade do Estado do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i11.16753

Keywords:

Bullying. Cyberbullying. Online risks.

Abstract

This paper presents a study carried out with students of Elementary School II of a public school, during the practices of Supervised Internship I, on the theme of Bullying, Cyberbullying and Online Risks. To achieve the objectives, a qualitative approach and an active methodology were adopted. The results of this research bring worrying data, because, of the 235 reports collected from students, 53.2% of them confess to having suffered some type of bullying, cyberbullying or harassment, and most claim not to know how to act in such a situation, pointing out the lack of pedagogical actions that deal with this theme in the classroom.

Author Biographies

Frank Pinto dos Santos, Universidade do Estado do Amazonas

Discente, Universidade do Estado do Amazonas.

Jéssica Maria Nunes Sá, Universidade do Estado do Amazonas

Discente, Universidade do Estado do Amazonas.

José Paulo Palheta Melo, Universidade do Estado do Amazonas

Discente, Universidade do Estado do Amazonas.

Giselly Nascimento da Silva, Universidade do Estado do Amazonas

Discente, Universidade do Estado do Amazonas.

Elisângela Silva de Oliveira, Universidade do Estado do Amazonas

Doutora em Educação em Ciências e Matemática. Universidade do Estado do Amazonas.

Genarde Macedo Trindade, Universidade do Estado do Amazonas

Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação, Universidade do Estado do Amazonas.

Published

2024-11-13

How to Cite

Santos, F. P. dos, Sá, J. M. N., Melo, J. P. P., Silva, G. N. da, Oliveira, E. S. de, & Trindade, G. M. (2024). INVISIBLE TESTIMONIES: TRANSFORMING REPORTS INTO ACTIONS AGAINST CYBERBULLYING, BULLYING AND ONLINE RISKS IN ELEMENTARY SCHOOL II. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(11), 3046–3056. https://doi.org/10.51891/rease.v10i11.16753