TEACHER TRAINING AND INCLUSIVE PRACTICES: IMPACTS AND NEEDS FOR CURRICULAR ADAPTATIONS TO BUILD AN ACCESSIBLE SCHOOL ENVIRONMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i11.16736

Keywords:

Inclusive education. Teacher training. Curriculum adaptation.

Abstract

This work addressed the importance of teacher training for the implementation of inclusive education, emphasizing the development of skills and competencies necessary for curricular adaptations. The study investigated how teachers' initial and continuing training influences their inclusive practices, especially with regard to adapting content, methodologies and pedagogical resources to meet diversity in the classroom. This is a mixed research involving qualitative, quantitative and a bibliographical review, using specialized literature and government documents on inclusive education and teacher training in Brazil. The analysis revealed that many teachers still face difficulties in implementing inclusive practices due to unpreparedness in their training and lack of institutional support. Barriers were identified such as scarcity of resources, lack of psychological support and resistance to curricular adaptations. However, the research also highlighted that continued training and the use of assistive technologies represent important strategies for improving school inclusion. It was concluded that, for effective inclusive education, it is necessary to invest in public policies that promote teacher training, accessible infrastructure in schools and multidisciplinary support, in order to build an equitable educational environment that is respectful of differences. This investment in teacher training is essential for promoting an education that values ​​diversity and ensures the full participation of all students.

Author Biographies

Helena Teresinha Reinehr Stoffel, Universidad Europea del Atlántico

Mestrado em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). https://orcid.org/0000-0002-2649-0509.

Alessandra Boeira Bastos, UNEATLANTICO

Mestrando em Educação com especialização em Formação de Professores (UNEATLANTICO). https://orcid.org/0009-0001-4562-9959.

Aline Leonardo da Silva, UNEATLANTICO

 Mestranda em  Educação com especialização em Gestão de Centro Educacionais (UNEATLANTICO). https://orcid.org/0009-0008-6579-9067

Aloisio Oliveira Ramos, UNEATLANTICO

Mestrando em Educação com especialização em TICs (UNEATLANTICO). https://orcid.org/0009-0007-4218-9066 

Angela Zamparetti Oliveira, UNEATLANTICO

Mestranda em Educação com especialização em Formação de Professores (UNEATLANTICO).  https://orcid.org/0009-0009-5785-8490.

Bruna Piacentini Stüpp Valgas, UNEATLANTICO

Mestranda em Educação com especialização em Formação de Professores  (UNEATLANTICO). https://orcid.org/0009-0000-1531-0958.

Ediléia da Costa Nunes, UNEATLANTICO

Mestranda em Educação com Especialização em Formação de Professores (UNEATLANTICO). https://orcid.org/0009-0005-8764-9682.

Eloisa Longo Durante Botega, UNEATLANTICO

Mestranda em Educação com Especialização em Tics (UNEATLANTICO). https://orcid.org/0009-0003-2679-8727.

Gevânia da Silva Correia, UNEATLANTICO

Mestranda e educação com especialização em Formação de Professores (UNEATLANTICO). https://orcid.org/0009-0001-9447-6450.

Juliana Cavalcante de Oliveira, UNEATLANTICO

Mestranda em Educação com especialização em TICs (UNEATLANTICO). https://orcid.org/0009-0000-9895-0757.

Kátia Sacani, UNEATLANTICO

Mestranda em  Educação com especialização em Formação de Professores (UNEATLANTICO).https://orcid.org/0009-0008-2333-7059.

Milena Almeida Albino, UNEATLANTICO

Mestranda em Educação com especialização em formação de professores (UNEATLANTICO).https://orcid.org/0009-0006-0721-3721.

Narielly Elis da Silva, UNEATLANTICO

Mestranda em Educação com Especialização em TICs (UNEATLANTICO)..https://orcid.org/0009-0009-6159-7852.

Simara Castro Cascaes Fernandes, UNEATLANTICO

Mestranda em Educação com especialização em Formação de Professores (UNEATLANTICO). https://orcid.org/0009-0008-4564-1967.

Vivian Cristina Borges Hashitani, UNEATLANTICO

Mestranda em Educação com especialização em formação de professores (UNEATLANTICO). https://orcid.org/0009-0005-8492-7472.

Published

2024-11-13

How to Cite

Stoffel, H. T. R., Bastos, A. B., Silva, A. L. da, Ramos, A. O., Oliveira, A. Z., Valgas, B. P. S., … Hashitani, V. C. B. (2024). TEACHER TRAINING AND INCLUSIVE PRACTICES: IMPACTS AND NEEDS FOR CURRICULAR ADAPTATIONS TO BUILD AN ACCESSIBLE SCHOOL ENVIRONMENT. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(11), 2838–2857. https://doi.org/10.51891/rease.v10i11.16736