EFFECTIVE COMMUNICATION BETWEEN NURSES AND PATIENTS: BEST PRACTICES TO IMPROVE COMMUNICATION AND PROMOTE PATIENT SAFETY

Authors

  • Ana Cleonice Almeida de Araujo UNIG
  • Damaris de Oliveira Gomes Rezende UNIG
  • Danielle Pereira Ferreira UNIG
  • Jamily Moraes de Souza UNIG
  • Kevin Rodrigo da Silva Cruz UNIG
  • Milenna Costa Silva UNIG
  • Keila do Carmo Neves UNIG
  • Wanderson Alves Ribeiro UNIG

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i11.16674

Keywords:

Profissionais de Enfermagem. Comunicação. Comunicação Eficaz. Segurança do Paciente.

Abstract

Introduction: There are various types of communication in their many forms, with the most common being verbal, non-verbal, and written. Verbal communication is carried out through words, which can be in written form as well as spoken, and it must be clear for the other person to understand. Objective: To analyze the best communication practices between nurses and patients, aiming to promote patient safety and improve the quality of care. Methodology: This is a descriptive bibliographic review with a qualitative approach, analyzing scientific literature related to the research object. Analysis and discussion of results: It is essential to find a tool that improves communication during shift changes, allowing for the effective dissemination of information about patients, ongoing treatments, administered medications, their health status, test results, and other aspects that affect patient safety and continuity of care. Conclusion: Effective communication contributes to patient satisfaction, as they feel heard and valued, which can lead to greater adherence to treatment and better health outcomes. Creating a collaborative work environment where open and honest communication is encouraged is crucial for the success of these practices.

Author Biographies

Ana Cleonice Almeida de Araujo, UNIG

Acadêmico do curso de graduação em Enfermagem da Universidade Iguaçu (UNIG).

Damaris de Oliveira Gomes Rezende, UNIG

Acadêmico do curso de graduação em Enfermagem da Universidade Iguaçu (UNIG).

Danielle Pereira Ferreira, UNIG

Acadêmico do curso de graduação em Enfermagem da Universidade Iguaçu (UNIG).

Jamily Moraes de Souza, UNIG

Acadêmico do curso de graduação em Enfermagem da Universidade   Iguaçu   (UNIG).

Kevin Rodrigo da Silva Cruz, UNIG

Acadêmico do curso de graduação em Enfermagem da Universidade Iguaçu   (UNIG).

Milenna Costa Silva, UNIG

Acadêmico do curso de graduação em Enfermagem da Universidade Iguaçu (UNIG).

Keila do Carmo Neves, UNIG

Enfermeira. Mestre e Doutora em Enfermagem pela EEAN-UFRJ; Docente da disciplina Segurança do paciente e qualidade do curso de graduação em enfermagem da Universidade Iguaçu (UNIG).

Wanderson Alves Ribeiro, UNIG

Enfermeiro. Mestre e Doutor em Ciências do Cuidado em Saúde/EEAAC-UFF; Docente da disciplina Segurança do paciente e qualidade do curso de graduação em enfermagem da Universidade Iguaçu (UNIG).

Published

2024-11-18

How to Cite

Araujo, A. C. A. de, Rezende, D. de O. G., Ferreira, D. P., Souza, J. M. de, Cruz, K. R. da S., Silva, M. C., … Ribeiro, W. A. (2024). EFFECTIVE COMMUNICATION BETWEEN NURSES AND PATIENTS: BEST PRACTICES TO IMPROVE COMMUNICATION AND PROMOTE PATIENT SAFETY. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(11), 3734–3754. https://doi.org/10.51891/rease.v10i11.16674