LITERACY: THE USE OF ICT TOOLS THROUGH REMOTE TEACHING TO IMPROVE SKILLS IN POST-PANDEMIC EDUCATION.

Authors

  • Marcelo Martins Bueno Mackenzie Presbyterian University image/svg+xml
  • Davi Lazer Grave Teixeira de Andrade
  • Felippe Nunes Vidal Bandeira
  • Maristela Rodrigues Scaravelli

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i10.16276

Keywords:

Literacy. Distance education. Information and Communication Technologies (ICT).

Abstract

Distance learning through Information and Communication Technologies (ICT) is a necessity for the initial and continuing training of professionals and due to the pandemic of COVID-19, it was extremely necessary for the health protocols of social distance to be complied with. The question is whether professionals and students are really prepared to face this challenge and present the ways for them to be fulfilled correctly. This creates a contradiction between the didactic principles of distance education and the use of ICT in initial and continuing professional education, reviewing the elements that contribute to thinking teacher training as an articulation of factors that, without contradicting contexts, as well as allowing the appropriation of digital resources for teaching. This situation led to the formulation of the objective that is aimed at analyzing the theoretical elements related to conceptual and practical research in distance education with the use of ICT in the initial and continuing education of literacy students. The line of research is bibliographic. The results showed that the pedagogical quality and the preparation of teachers with the use of ICTs improve the teaching and learning process and foster innovative programs in the area of education, resulting in an effective learning process for children.

Author Biographies

Marcelo Martins Bueno, Mackenzie Presbyterian University

Doutor e Mestre em Filosofia Política pelo Programa de Pós-graduação em Filosofia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Graduado em Filosofia e em Pedagogia. Professor Titular do Corpo Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação, Arte e História da Cultura (PPGEAHC) e Membro do Núcleo de Estudos Avançados (NEA) ambos na Universidade Presbiteriana Mackenzie.

Davi Lazer Grave Teixeira de Andrade

Pesquisador, Tutor Especialista de Educação a Distância desde 02/2015 nos cursos de Tecnologia da Informação, Administração e Licenciaturas tanto de Graduação e Pós-Graduação, além de ser colunista das áreas de Tecnologia da Informação, Inovação, Projetos, Arte, Negócios e Educação em revistas e jornais, ambos digitais.

Felippe Nunes Vidal Bandeira

Pesquisador, Professor de Geografia dos Ensinos Fundamental, Anos Finais e Médio desde 1998 em instituições particulares do município de São Paulo e Especialista em Tecnologia e Educação e Metodologias Ativas na Educação.

Maristela Rodrigues Scaravelli

Pesquisadora, Professora da Rede Municipal de São Paulo, Educação Infantil e Ensino Fundamental I / Coordenadora Pedagógica do Cursinho Pré-Vestibular Anglo Guarulhos / Mediadora em Formação de Professores do Instituto Novo Bem-feito / Especialista em Alfabetização e Letramento e em Planejamento Escolar.

Published

2024-10-28

How to Cite

Bueno, M. M., Andrade, D. L. G. T. de, Bandeira, F. N. V., & Scaravelli, M. R. (2024). LITERACY: THE USE OF ICT TOOLS THROUGH REMOTE TEACHING TO IMPROVE SKILLS IN POST-PANDEMIC EDUCATION. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(10), 2323–2348. https://doi.org/10.51891/rease.v10i10.16276