THE ROLE OF ASSISTIVE TECHNOLOGIES IN SPECIAL EDUCATION: TOOLS AND RESOURCES FOR LEARNING

Authors

  • Armstrong Pereira de Almeida Universidade Leonardo da Vinci
  • Luciana dos Santos Andrade Menezes Universidade Europeia do Atlântico
  • Patrícia Anchieta Palmeira Universidade Europeia do Atlântico
  • Belardino Souza Pedreira Neto Universidade Europeia do Atlântico
  • Antônio José Santana dos Santos Universidade Europeia do Atlântico
  • Andressa Accadrolli Gobato Universidade Europeia do Atlântico
  • Josefa Celestina dos Santos Universidade Europeia do Atlântico
  • Ana Paula de Santana Nascimento Universidade Europeia do Atlântico
  • Silvanete da Silva Batista Universidade Europeia do Atlântico
  • Marcos Pereira dos Santos Universidade Europeia do Atlântico
  • Alexandra Pereira Goulart Universidade Europeia do Atlântico
  • Josenilda Quitéria Ramos Novais Universidade Europeia do Atlântico
  • Denise Aparecida de Souza Picinin Universidade Europeia do Atlântico
  • Flávia Fabiane Fernandes  Senário Universidade Europeia do Atlântico

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i8.15270

Keywords:

Assistive technology. Special education. Inclusion. Autonomy. Accessibility.

Abstract

Assistive technologies have proven to be essential in special education, providing students with special needs greater access to the curriculum and opportunities to develop critical skills. They promote inclusion by enabling these students to actively participate in school activities, increasing their autonomy and self-esteem. However, the implementation of these technologies faces challenges such as insufficient teacher training and a lack of appropriate infrastructure in schools. Overcoming these obstacles is crucial to maximizing the positive impact of assistive technologies on student learning and social inclusion. Simultaneously, there is a growing opportunity to innovate and expand the use of these tools, contributing to a more equitable and accessible education for all.

Author Biographies

Armstrong Pereira de Almeida, Universidade Leonardo da Vinci

Mestrando na Universidade Leonardo da Vinci – Paraguai. 

Luciana dos Santos Andrade Menezes, Universidade Europeia do Atlântico

Mestranda em Educação -Universidade Europeia do Atlântico - Espanha.

Patrícia Anchieta Palmeira, Universidade Europeia do Atlântico

Mestranda em Educação -Universidade Europeia do Atlântico - Espanha.

Belardino Souza Pedreira Neto, Universidade Europeia do Atlântico

Mestrando em Educação -Universidade Europeia do Atlântico -  Espanha.

Antônio José Santana dos Santos, Universidade Europeia do Atlântico

Mestrando em Educação -Universidade Europeia do Atlântico - Espanha. 

Andressa Accadrolli Gobato, Universidade Europeia do Atlântico

Mestranda em Educação -Universidade Europeia do Atlântico – Espanha.

Josefa Celestina dos Santos, Universidade Europeia do Atlântico

Mestranda em Educação -Universidade Europeia do Atlântico - Espanha. 

Ana Paula de Santana Nascimento, Universidade Europeia do Atlântico

Mestranda em Educação -Universidade Europeia do Atlântico - Espanha. 

Silvanete da Silva Batista, Universidade Europeia do Atlântico

Mestranda em Educação -Universidade Europeia do Atlântico - Espanha. 

Marcos Pereira dos Santos, Universidade Europeia do Atlântico

Mestrando em Educação -Universidade Europeia do Atlântico - Espanha. 

Alexandra Pereira Goulart, Universidade Europeia do Atlântico

Mestranda em Educação -Universidade Europeia do Atlântico – Espanha. 

Josenilda Quitéria Ramos Novais, Universidade Europeia do Atlântico

Mestranda em Educação -Universidade Europeia do Atlântico – Espanha. 

Denise Aparecida de Souza Picinin, Universidade Europeia do Atlântico

Mestranda em Educação -Universidade Europeia do Atlântico – Espanha 

Flávia Fabiane Fernandes  Senário, Universidade Europeia do Atlântico

Mestranda em Educação -Universidade Europeia do Atlântico – Espanha. 

Published

2024-08-19

How to Cite

Almeida, A. P. de, Menezes, L. dos S. A., Palmeira, P. A., Pedreira Neto, B. S., Santos, A. J. S. dos, Gobato, A. A., … Senário, F. F. F. (2024). THE ROLE OF ASSISTIVE TECHNOLOGIES IN SPECIAL EDUCATION: TOOLS AND RESOURCES FOR LEARNING. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(8), 2074–2092. https://doi.org/10.51891/rease.v10i8.15270