GAMIFICATION AND TECHNOLOGY-MEDIATED STUDIES: ENGAGEMENT AND MOTIVATION IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT

Authors

  • Erich Teles Bezerra Must University
  • Rosana Damacena Must University
  • Isaac Felipe dos Santos Lima Universidade do Estado do Amazonas
  • Angélica de Oliveira Caçador Lisboa Must University
  • Moisés de Oliveira Ferreira Mist University
  • Adriana Queli de Freitas Must University
  • Douglas Barbosa Sousa Instituto Federal do Paraná
  • Rozangela Schäffer Scabeni Must University
  • Andréia Jacobina Fonseca Vieira Must University

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i7.15012

Keywords:

Gamification. Digital Technologies. Engagement.

Abstract

His study aimed to explore the impact of gamification, when combined with digital technologies, on student engagement and motivation in the educational environment. Utilizing a qualitative methodology with an extensive bibliographic review of publnn ications from 2000 to 2024, academic articles and research on the effectiveness of these practices were analyzed. The results indicate that the integration of game elements and digital technologies can significantly increase student engagement and improve motivation through interactive platforms and reward systems. However, challenges such as balancing external rewards with intrinsic motivation and ensuring technology accessibility for all students were identified. The conclusions highlight that the combination of gamification and digital technologies has the potential to enrich the educational experience and promote a more dynamic and engaging learning environment. Future research is recommended to investigate the long-term effects and the effectiveness of different types of technologies and gamification strategies in various educational contexts.

Author Biographies

Erich Teles Bezerra, Must University

Graduação em Letras Libras - Bacharelado pela UFSC-Universidade Federal de Santa Catarina. Licenciatura em Letras Libras pelo Centro Universitário ETEP. Pedagogia pelo UniCV - Centro Universitário Cidade Verde.  Pós-graduado em Docência do Ensino Superior de Libras pela FACEMINAS, mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação pela MUST UNIVERSITY. Docente da disciplina de Libras, Educação Especial no curso de Licenciatura da Computação na UEA - Universidade do Estado do Amazonas. 

Rosana Damacena, Must University

Graduação em Pedagogia-Unifacs (Salvador-BA), 2014. Especialização em Gestão e Organização da Escola-Unopar(PR), 2018. Especialização em Formação de Professores dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental -Avamec-UnB, 2023. Mestranda em Tecnologias Emergentes em Educação na Must University- Florida-USA.

Isaac Felipe dos Santos Lima, Universidade do Estado do Amazonas

Graduando em Licenciatura em computação pela UEA-Universidade do Estado do Amazonas. 

Angélica de Oliveira Caçador Lisboa, Must University

Psicopedagogia Clínico Institucional- Faculdades Integradas Simons-RJ. Especialista Educação Básica Estado de Minas Gerais. Professora Rede Municipal de Juiz de Fora MG. Mestranda pela Must University.

Moisés de Oliveira Ferreira, Mist University

Graduado em Pedagogia em 2015 pelo Instituto Superior Albert Einstein, Bacharel em Ciências Contábeis em 2016 pela UNIDERP, Bacharel em Teologia em 2017 pela Universidade da Bíblia, Especialização em Psicopedagogia Institucional e Clínica em 2016 pela Famatec, Especialização em Gestão Escolar em 2021Pela FAVEVI, Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação pela Mist University - Flórida -USA

Adriana Queli de Freitas, Must University

Graduação. Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Vale do Acaraú (UVA). Especialização. Alfabetização e Letramento pela Faculdade Metropolitana. Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação pela Must University.

Douglas Barbosa Sousa, Instituto Federal do Paraná

Pós-graduação em redes de computadores/ coordenador e professor do curso de tecnologia em análise e desenvolvimento de sistemas no Instituto Federal do Paraná.

Rozangela Schäffer Scabeni, Must University

Graduada em Pedagogia pela UFMT. Especialização em Educação Infantil pela UFMT. Mestranda em Tecnologias Emergentes em Educação pela Must University.

Andréia Jacobina Fonseca Vieira, Must University

Graduação em Pedagogia em 2006 UNEB. Especialização em Educação Especial e Inclusiva e Neuropsicopedagogia Clínica e Institucional, FACIBA em 2021. Especialização em Neuropsicomotricidade pela RHEMA em 2022. Especialização em Formação deProfessores dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental, AVAMEC, 2023. mestranda em  Tecnologias Emergentes em Educação pela Must University-  Flórida-USA.

Published

2024-07-29

How to Cite

Bezerra, E. T., Damacena, R., Lima, I. F. dos S., Lisboa, A. de O. C., Ferreira, M. de O., Freitas, A. Q. de, … Vieira, A. J. F. (2024). GAMIFICATION AND TECHNOLOGY-MEDIATED STUDIES: ENGAGEMENT AND MOTIVATION IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(7), 3102–3117. https://doi.org/10.51891/rease.v10i7.15012