CONTINUING TRAINING OF TEACHERS FOR THE EFFECTIVE IMPLEMENTATION OF ACTIVE METHODOLOGIES

Authors

  • André Cristovão Sousa Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP)
  • Mateus Martins Viudes Universidade Federal do Paraná
  • Simone Nogueira de Lima
  • Sérgio Felipe Abreu de Britto Bastos Universidade Federal de Minas Gerais- IFMG
  • Maria Silvia Almeida de Souza França Escola de Engenharia de Lorena da Universidade de São Paulo - EEL USP
  • Giuliana Loffredo Gutierrez Universidade Federal do Paraná- UFPR
  • Julia Maria Fernanda Machado Fernandes Universidade Federal do Paraná- UFPR
  • Bruno de Oliveira Gregório

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i7.14876

Keywords:

Implementation. Methodologies. Teachers.

Abstract

This study investigates the effectiveness of continuous professional development in active teaching methodologies within the Brazilian educational context. The aim is to assess how this training impacts teachers' pedagogical practices and students' academic performance. Content analysis revealed that training in active methodologies led to significant changes in pedagogical practices, fostering greater student engagement and facilitating more collaborative and contextualized learning environments. Researchers noted improved academic performance among students, indicating enhanced content retention and active participation in classrooms. The study concludes that investments in continuous professional development are crucial for strengthening the implementation of active teaching methodologies, thereby promoting a more dynamic and inclusive education system.

Author Biographies

André Cristovão Sousa, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP)

Doutorando em Educação pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP). Docente na Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de São José do Rio Pardo (FEUC) e Docente da Educação Básica.

Mateus Martins Viudes, Universidade Federal do Paraná

Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Docente da Educação Básica.

Simone Nogueira de Lima

Especialista em Educação Especial e Inclusiva. Professora da Educação Básica.

Sérgio Felipe Abreu de Britto Bastos, Universidade Federal de Minas Gerais- IFMG

Doutorando em Estatística pela Universidade Federal de Minas Gerais (IFMG). Professor do Instituto Federal de Minas.

Maria Silvia Almeida de Souza França, Escola de Engenharia de Lorena da Universidade de São Paulo - EEL USP

Mestra em Projetos Educacionais de Ciências pela (EEL-USP). Escola de Engenharia de Lorena da Universidade de São Paulo. Docente do Ensino Superior na Faculdade Tecnologia de SP – FATEC – Pindamonhangaba.  Coordenadora de Gestão Pedagógica da Educação Básica.

Giuliana Loffredo Gutierrez, Universidade Federal do Paraná- UFPR

Mestre em Administração pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professora da Educação Básica.

Julia Maria Fernanda Machado Fernandes, Universidade Federal do Paraná- UFPR

Mestre em História pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Docente de Educação Básica.

Bruno de Oliveira Gregório

Especialista em Educação Ambiental Escolar. Docente da Educação Básica.

Published

2024-07-10

How to Cite

Sousa, A. C., Viudes, M. M., Lima, S. N. de, Bastos, S. F. A. de B., França, M. S. A. de S., Gutierrez, G. L., … Gregório, B. de O. (2024). CONTINUING TRAINING OF TEACHERS FOR THE EFFECTIVE IMPLEMENTATION OF ACTIVE METHODOLOGIES. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(7), 1471–1482. https://doi.org/10.51891/rease.v10i7.14876