THE IMPACT OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE ON TEACHING AND LEARNING PROCESSES

Authors

  • Erich Teles Bezerra Universidade do Estado do Amazonas
  • Tomé Fernandes Caitano ricular no Instituto Federal do Amazonas – IFAM
  • Rosimeire Gonçalves Universidade Federal de Goiás – Catalão
  • Rosana Damacena Avamec-UnB
  • Vanderlene Rafael Rosa Cortes Instituto IMPAR
  • Rozangela Schäffer Scabeni Must UniversitY- USA

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i7.14859

Keywords:

Artificial Intelligence. Education. Personalized Learning.

Abstract

This study investigates the impact of Artificial Intelligence (AI) in education, focusing on the personalization of teaching, administrative automation, and the promotion of educational equity. Utilizing a systematic bibliographic research approach, relevant studies on "Artificial Intelligence in education," "personalization of teaching," and "educational automation" were explored in databases such as Scopus, Web of Science, and Google Scholar. The results highlight that AI facilitates the adaptation of educational content to the individual needs of students, enhancing engagement and learning efficiency. Additionally, the automation of administrative processes contributes to more efficient management of educational institutions. However, ethical issues related to data privacy and AI governance must be carefully considered. It is concluded that AI represents a promising tool for positively transforming education, emphasizing the need for ethical and responsible implementation to maximize its educational benefits.

Author Biographies

Erich Teles Bezerra, Universidade do Estado do Amazonas

Graduação em Letras Libras - Bacharelado pela UFSC (Universidade Federal de Santa Catarina), Licenciatura em Letras com Libras pelo Centro Universitário ETEP, Pedagogia pelo UniCV - Centro Universitário Cidade Vede.  Pós-graduado em Docência do Ensino Superior de Libras pela FACEMINAS, mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação pela MUST UNIVERSITY. Atualmente, é docente da disciplina de Libras e Educação Especial no curso de Licenciatura da Computação na UEA — Universidade do Estado do Amazonas.

Tomé Fernandes Caitano, ricular no Instituto Federal do Amazonas – IFAM

Graduado em Letras: Língua Portuguesa e Língua Inglesa pela Universidade Federal do Amazonas- UFAM. Possui pós-graduação na área de Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa e Língua Inglesa pela Faculdade Instituto Brasil de Ensino- IBRA. Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação pela Must University. Atua como Professor e Coordenador da Base Nacional Comum Curricular no Instituto Federal do Amazonas – IFAM. 

Rosimeire Gonçalves, Universidade Federal de Goiás – Catalão

Licenciatura Plena Letras — Português/Inglês, Mestrado Profissional em História,  Universidade Federal de Goiás – Catalão. 

Rosana Damacena, Avamec-UnB

Graduação em Pedagogia-Unifacs (Salvador-BA), 2014. Especialização em Gestão e Organização da Escola-Unopar (PR), 2018, Especialização em Formação de Professores dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental -Avamec-UnB, 2023. 

Vanderlene Rafael Rosa Cortes, Instituto IMPAR

Licenciada em Pedagogia pela UEG - Universidade Estadual de Goiás Especialista em Gestão e Coordenação Pedagógica pela FAVENI Especialista em Docência do ensino superior - Faculdade Gama Filho, Especialista em Neuropedagogia com ênfase em Psicanálise - Instituto Saber Especialista em psicopedagogia - Instituto IMPAR. Mestrando em Tecnologias Emergentes na Educação. 

Rozangela Schäffer Scabeni, Must UniversitY- USA

Graduada em Pedagogia pela UFMT. Especialização em Educação Infantil pela UFMT. Mestranda em Tecnologias Emergentes em Educação pela Must University. 

Published

2024-07-08

How to Cite

Bezerra, E. T., Caitano, T. F., Gonçalves, R., Damacena, R., Cortes, V. R. R., & Scabeni, R. S. (2024). THE IMPACT OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE ON TEACHING AND LEARNING PROCESSES. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(7), 1211–1220. https://doi.org/10.51891/rease.v10i7.14859