EDUCATIONAL TRANSFORMATION: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES IN THE ERA OF DIGITAL SOCIETY

Authors

Keywords:

Education. Transformation. Digital. Challenges. Opportunities. Society.

Abstract

We live in an era of rapid technological change that impacts every aspect of society, including education. "Educational Transformation: Challenges and Opportunities in the Era of the Digital Society" is a work that delves deeply into the intersection between education and digital technology, exploring how new tools and methods are revolutionizing the teaching and learning process. In this way, this book highlights the multiple facets of this transformation, offering an in-depth look at the opportunities and challenges that emerge with the integration of technology in the educational process.
In this book, crucial topics are covered to understand the current dynamics of the educational scenario. We discuss the challenges that educators, students and institutions face when trying to adapt to an increasingly digitalized environment. From integrating new technologies into the classroom to training teachers to deal with these innovations, each chapter offers a detailed and informed analysis of the obstacles that need to be overcome.
In addition to the challenges, the work also highlights the countless opportunities that arise with the digitalization of education. Expanded access to knowledge, personalization of teaching, use of artificial intelligence to support educational processes and the creation of new forms of interaction and engagement are just some of the benefits explored.
"Educational Transformation: Challenges and Opportunities in the Era of the Digital Society" is an essential guide for educators, managers, students and anyone interested in understanding how technology is shaping the future of education. With a clear and accessible approach, this book seeks not only to inform, but also to inspire actions that can positively transform educational praxis.
The author.

Author Biographies

Fábio José de Araújo, Faculdade Interamericana de Ciências Sociais, FICS

Doutorando em Ciências da Educação pela Faculdade Interamericana de Ciências Sociais (FICS); Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação pela Must University, Flórida, EUA; Licenciado em Biologia (2005) pela Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA; Licenciado em Letras/Português (2016) pela Universidade Metropolitana de Santos - UNIMES; Licenciado em Pedagogia (2016) pelo Centro Universitário Internacional - UNINTER; Licenciado em Geografia (2022) Centro Universitário Internacional - UNINTER e Licenciado em Química (2023) pela UNIASSELVI. Especialista em Biodiversidade Vegetal; Educação Ambiental; Gestão Pedagógica na Escola Básica; Educação, Pobreza e Desigualdade Social; Língua Portuguesa e Literatura; Ciências Humanas e Sociais Aplicadas ao Mundo do Trabalho. Professor Efetivo de Biologia na Secretaria de Educação Básica do Ceará e Professor Efetivo na Prefeitura Municipal de Tianguá.

Camila Coronado Gonçalves, Universidade Paulista

Mestranda em Comunicação pela Universidade Paulista (Unip); Lattes: http://lattes.cnpq.br/0223990599283962;  ORCID:  https://orcid.org/0009-0008-9602-3456.

Carlos Henrique Abreu dos Santos, UFAM

Mestre em Ensino de Ciências e Matemática – UFAM; Lattes:  http://lattes.cnpq.br/7729735356406622.  

Cibele Elias da Silva, FESL

Especialista em Psicopedagogia Institucional (FESL); Lattes: https://lattes.cnpq.br/9093567647229827.

Michael Fernandes de Lima, Must University

Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University); Lattes: http://lattes.cnpq.br/1323072213718909.

Camila Sabino de Araujo

Doutoranda em Ciências da Educação (FICS); Lattes: https://lattes.cnpq.br/6390289639986455; ORCID: https://orcid.org/0009-0000-7347-9102.  

Vitória Régia Feitosa Gonçalves Costa, FICS

Doutoranda em Ciências da Educação (FICS); Lattes: http://lattes.cnpq.br/1521263190147466; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0364-2274.

Yara Kirya Brum, FICS

Doutoranda em Ciências da Educação (FICS); Lattes: https://lattes.cnpq.br/6269369149588866;  ORCID: https://orcid.org/0009-0009-6727-9513.

Marcos Antonio Soares de Andrade Filho, Universidad Europea del Atlántico

Mestrando em Educação - As Tecnologias da Informação e da Comunicação na Educação pela Universidad Europea del Atlántico (Santander, Espanha); Lattes: http://lattes.cnpq.br/3126687554034859; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9695-2326.

Anair Meirelles Quadrado, Must University

Mestra em Educação pela Must University; Lattes: https://lattes.cnpq.br/5853422935914655.

Silvana Aparecida Borges Gonçalves, Must University

Mestranda em Tecnologias Emergentes em Educação pela Must University; Lattes: https://lattes.cnpq.br/8353275534226485.

Daiana Soares da Silva

Mestra em Agronomia Tropical (UFAM); Lattes: http://lattes.cnpq.br/4994413203864313.

Carolina Dutra Marques, FICS

Doutoranda em Ciências da Educação (FICS); Lattes: http://lattes.cnpq.br/6680512018346817; ORCID: https://orcid.org/0009-0001-2947-4344.

Gleiciane Ferreira Batista, UGF

Especialista em Educação Ambiental (UGF); Lattes: https://lattes.cnpq.br/8822420750989125.

Aldicéa Gomes Pereira, Must University

Mestra em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University); Lattes: http://lattes.cnpq.br/9754034261018501.

Jônathas dos Santos Carretero, FICS

Doutorando em Ciências da Educação (FICS); Lattes: http://lattes.cnpq.br/3243411155830000; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9140-8700.

Patrícia da Silva Oliveira, FUTURA

Especialista em Tutoria em Educação a Distância e Docência no Ensino Superior (FUTURA). Especialista em Metodologias no Ensino de Biologia e Química (FAVENI); Lattes: http://lattes.cnpq.br/5744334500996245.

Gildalva Alves da Silva

Especialista em Gestão Integrada: Orientação, Supervisão, Inspeção e Gestão Escolar; Psicopedagogia Clínica e Institucional com Ênfase em Educação; Educação Especial e Inclusiva com Ênfase em Neurociência e Aprendizagem.

Demisa Francisca Pires, ISEIB

Especialista: Psicopedagógia e educação infantil (ISEIB); Lattes: https://lattes.cnpq.br/8277904339287476; ORCID: https://orcid.org/0009-0005-1407-8516.

Paola Cristina Paixão Aleixo Gomes

Pedagoga e especialista em Psicopedagogia institucional; Lattes: https://lattes: https://lattes.cnpq.br/4073243439810855. ORCID: https://orcid.org/0009-0005-3292-1319.

Uilma Honorato dos Santos, Faveni

Especialista em Psicopedagoga Institucional (Faveni);  Lattes: https://lattes.cnpq.br/4486378420281595.  ORCID: https://orcid.org/0009-0009-4943-5383.

Published

2024-07-04

How to Cite

Araújo, F. J. de, Gonçalves, C. C., Santos, C. H. A. dos, Silva, C. E. da, Lima, M. F. de, Araujo, C. S. de, … Santos, U. H. dos. (2024). EDUCATIONAL TRANSFORMATION: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES IN THE ERA OF DIGITAL SOCIETY. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11–304. Retrieved from https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/14856

Issue

Section

E-books

Categories