LEARNING THROUGH OBSERVATION CAN STAND OUT AS AN IMPORTANT TEACHING STRATEGY FOR STUDENTS WHO FACE DIFFICULTIES IN THE FIRST STEPS OF ELEMENTARY EDUCATION

Authors

  • Alva Valéria Moro Labs Christian Business School
  • Tiago Escame Gimiliani Christian Business School
  • Diogenes José Gusmão Coutinho Christian Business School

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i4.13787

Keywords:

Educational Challenges. Learning difficulties. Observational Learning.

Abstract

The article highlights that there are many challenges in the educational area that teachers face, regarding students with learning difficulties and that observational learning can emerge as a strategy to help with learning. According to Bandura (1969), process knowledge through modeling allows individuals to make personal, organizational and social changes. It is clear that the number of students who experience difficulties in learning has increased considerably, which leads many of them to lose interest in school, creating a climate of insecurity and loss of self-esteem. School failure affects the subject's learning in its manifestations without imprisoning intelligence: it often arises from the clash between the learner and the educational institution that operates in a segregating manner. According to Fernández (1990), learning difficulties are “fractures” in the learning process, where the organism, body, intelligence and desire are at stake.

Author Biographies

Alva Valéria Moro Labs, Christian Business School

Doutoranda em Ciências da Educação pela Christian Business School (2023), Flórida/ E.U.A.Mestre (Ms) em Educação pela Universidad Europea del Atlântico Especializado em Formação de Professores (2023).Cursou o Ensino de 2º Grau (1979); Concluiu o Curso Normal(2005), Licenciada em Pedagogia(2002); Geografia(2024), Letras (2023) Artes Visuais(2023) e Educação Especial (2023)Pós Graduada “Lato Sensu” em: Neuroaprendizagem (2016); Literatura Brasileira(2015); Planejamento, Implementação e Gestão da Educação a Distância(2014); Alfabetização e Linguagem(2014); Educação para as Relações Étnico-Raciais(2013); Gestão do Trabalho Pedagógico: Supervisão e Orientação Escolar(2012); Educação infantil(2012); Psicomotricidade(2008); Alfabetização e Educação Infantil Inclusiva(2006); Psicopedagogia Clínica e Institucional(2005); Interdisciplinaridade e Transversalidade em Educação: Um Projeto em Construção (2003); Altas Habilidades ou Superdotação (2019); Educação Especial e Inclusiva e Neuropsicopedagogia Institucional e Clínica(2022); Avaliação no Contexto Escolar (2022); Educação Ambiental(2022) e Literatura Infantil(2022). Extensão em Psicopedagogia Clínica e Institucional (2010).

Tiago Escame Gimiliani, Christian Business School

Doutorando em Ciências da Educação pela Christian Business School (2022), Flórida/ E.U.A.- possui graduação em Tecnologia (CRQ) pela Faculdade de Tecnologia Estudante Rafael Almeida Camarinha de Marília/ SP (2009), Licenciatura Plena em Pedagogia pelo Instituto Superior de Educação de São Paulo (2014), é formado em Letras 2º Licenciatura (2022), Mestre dupla titulação pela Universidad Europea del Atlántico da Espanha/ Santander - Uneatlantico e pela Unicid/ SP (2022), Especialista em Educação Ambiental pela UNICID/ SP (2010), Especialista em Formação EAD do Ensino Fundamental ao Ensino Superior pela Universidade Paulista de Assis/ SP (2020), Especialista em Neuropsicopedagogia Institucional e Clínica e Educação Especial e Inclusiva (2021), Especialista em Gestão Escolar com ênfase em Administração, Coordenação Pedagógica, Supervisão e Inspeção Escolar pela Faceminas (2022), é especialista em Ludopedagogia e Literatura na Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental (2021), atuou como Diretor Escolar e Vice Diretor nos anos de 2016 a 2019, foi coordenador pedagógico e formador de Professores de Alfabetização na cidade de Tarumã/SP nos anos de 2016 a 2021. Atuou como Professor de Educação Especial no Estado de São Paulo na cidade de Candido Mota, tem experiência na área de Educação há mais de 16 anos, foi coordenador pedagógico do SESI de Ourinhos/ SP, atualmente é Analista Técnico Pedagógico do SESI- SP (2022- 2024).

Diogenes José Gusmão Coutinho, Christian Business School

Orientador: Doutor em biologia pela UFRPE. Mestre em biologia pela UFPE. Doutor em biologia pela UFPE. Atualmente é Professor Dr. na Christian Business School.

Published

2024-04-29

How to Cite

Labs, A. V. M., Gimiliani, T. E., & Coutinho, D. J. G. (2024). LEARNING THROUGH OBSERVATION CAN STAND OUT AS AN IMPORTANT TEACHING STRATEGY FOR STUDENTS WHO FACE DIFFICULTIES IN THE FIRST STEPS OF ELEMENTARY EDUCATION. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(4), 1485–1490. https://doi.org/10.51891/rease.v10i4.13787