ADVANCING IN ADAPTIVE EDUCATIONAL ASSESSMENT: INTEGRATING BLOOM'S TAXONOMY, ITEM RESPONSE THEORY, AND MOODLE

Authors

  • Lucio Ferreira Santana Centro Universitário – FIAP
  • Heitor Francisco Pinto Cozza Universidade São Francisco – USF
  • João Fernando Laurito Gagliardi EEFE/USP
  • Daniel Bartholomeu Centro Universitário Anchieta – Jundiaí
  • José Maria Montiel Universidade São Judas Tadeu
  • Julio Cesar Amorim Baptista Centro Universitário FIEO – UNIFIEO

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i4.13703

Keywords:

Educational Assessment. TRI. Moodle, Bloom’s Tazonomy,Rasch Mathematical Model.

Abstract

This study explored the integration of the Revised Bloom's Taxonomy, Item Response Theory (IRT), and Moodle for the development of adaptive assessments. The goal was to create an assessment model that dynamically adjusted to the students' level of knowledge, providing a personalized and effective learning experience. The adopted methodology involved defining learning objectives aligned with the Revised Bloom's Taxonomy, developing and calibrating an item bank using IRT, and implementing these items in Moodle through the Adaptive Quis module. A pilot test was conducted to validate the approach, followed by a detailed analysis of the results for adjustments and improvements.

Author Biographies

Lucio Ferreira Santana, Centro Universitário – FIAP

Doutor em Psicologia Educacional - Centro Universitário FIEO – UNIFIEO. Instituição atual: Centro Universitário – FIAP.

Heitor Francisco Pinto Cozza, Universidade São Francisco – USF

Doutor em Psicologia - Universidade São Francisco – USF. 

João Fernando Laurito Gagliardi, EEFE/USP

Doutor em Biodinâmica do Movimento Humano - EEFE/USP. 

Daniel Bartholomeu, Centro Universitário Anchieta – Jundiaí

Doutor em Avaliação Psicológica - Universidade São Francisco - USF. Instituição Atual: Centro Universitário Anchieta – Jundiaí.

José Maria Montiel, Universidade São Judas Tadeu

Doutor em Avaliação Psicológica - Universidade São Francisco - USF
Instituição atual: Universidade São Judas Tadeu / Instituto Anima. 

Julio Cesar Amorim Baptista, Centro Universitário FIEO – UNIFIEO

Mestre em Direitos Humanos Fundamentais - Centro Universitário FIEO – UNIFIEO. Instituição Atual: Centro Universitário FIEO – UNIFIEO.

 

Published

2024-04-29

How to Cite

Santana, L. F., Cozza, H. F. P., Gagliardi, J. F. L., Bartholomeu, D., Montiel, J. M., & Baptista, J. C. A. (2024). ADVANCING IN ADAPTIVE EDUCATIONAL ASSESSMENT: INTEGRATING BLOOM’S TAXONOMY, ITEM RESPONSE THEORY, AND MOODLE. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(4), 1491–1501. https://doi.org/10.51891/rease.v10i4.13703