RELAÇÃO PROFESSOR-ALUNO: A IMPORTÂNCIA DA AFETIVIDADE

Authors

  • Soleika Gorete Lunkes Christian Business School
  • Diogenes José Gusmão Coutinho Christian Business School
  • José Gilmar Kurtz União Brasileira de Faculdades – UNIMESTRE
  • Robervane Araujo Rocha Universidade Europeia del Atlântico-UNEATLANTICO
  • Velone Zimerman Universidade Europea del Atlántico-UNEATLANTICO
  • Luiza Bortolaci Pioner Universidad Europea del Atlántico UNEATLANTICO
  • Elizane Melara Universidad Europea del Atlántico UNEATLANTICO
  • Keile Vieira Maeberg Universidad Europea del Atlántico-UNEATLANTICO

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i4.13418

Keywords:

Affectivity. Conflicts. Learning.

Abstract

This article deals with the teacher-student relationship and the importance of affectivity in this process, also about affectivity as a tool in the process of interaction and conflict mediation. Within the classroom, many unforeseen situations occur, which deviate from predetermined theories and rules and which require the teacher to take attitudes that go beyond their preconceptions. Through the correct way of resolving these problems, it is possible to get closer to students, establishing emotional bonds between teacher and student, for greater resourcefulness on the part of both, through the trust acquired. It is extremely important in the teaching and learning process that the student feels safe to seek knowledge and is supported by a person who recognizes their efforts to succeed and helps them to use any resulting errors as learning and a basis for new attempts, with the aim of overcoming existing errors and seeking new paths for the learning process. Trust and respect are more easily acquired through the use of afection.

Author Biographies

Soleika Gorete Lunkes, Christian Business School

Graduada em Tecnologia em Gestão Ambiental pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná-UTFPR (2011), graduação em Licenciatura em Química pela UTFPR (2016), Graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pela UTFPR (2017) e graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Alfamérica (2019). Mestre pela Universidad Europea del Atlántico UNEATLANTICO (2023). Especialista em Educação Especial (2016), especialista em Educação do Campo pela Bagozzi (2016), especialista em Gestão Escolar pela UCESP (2016) e especialista em Psicomotricidade pela Faculdade São Luíz (2016). Atualmente é doutoranda em CIÊNCIAS DA EDUCAÇÃO pela Christian Business School, atua como docente dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental da Escola Municipal Pedro Álvares Cabral – EMPAC/Santa Helena – PR e como docente na Educação Infantil na Escola Municipal Dona Leopoldina – Itaipulândia – PR.

Diogenes José Gusmão Coutinho, Christian Business School

Doutor em biologia pela UFRPE. Mestre em biologia pela UFPE. Doutor em biologia pela UFPE. Atualmente é Professor Dr. Na Christian Business School.

José Gilmar Kurtz, União Brasileira de Faculdades – UNIMESTRE

Graduado em Educação Física pela Uniguaçu Faesi (2008). Licenciado em Filosofia pela Unipar - Universidade Paranaense (2018). Especialista em Metodologia do Ensino de Filosofia e Sociologia e Educação do Campo pela Faculdade São Luís (2020). Licenciado em Pedagogia pela União Brasileira de Faculdades – UNIMESTRE – Sitema de Gestão Educacional, 2023. 

Robervane Araujo Rocha, Universidade Europeia del Atlântico-UNEATLANTICO

Graduado pelo Instituto Federal do Ceará - IFCE. Especialista em Matemática Financeira e Estatística e mestrando pela Universidade Europeia del Atlântico UNEATLANTICO (2024).

Velone Zimerman, Universidade Europea del Atlántico-UNEATLANTICO

Graduada em Licenciada pela Faculdade Reunidas de Administração, Ciências Contábeis e Ciências Econômicas de Palmas - FACEPAL (1999). Especialização em Turismo e Desenvolvimento Sustentável - Planejamentos e Projeto- UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2001). Especialização em Organização do Trabalho Pedagógico - UNIOESTE   Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2003). Especialização em Educação Especial: Atendimento às necessidades Especiais - Faculdade IGUAÇU - (2012). Licenciatura em Pedagogia - UNINTER - Centro Universitário Internacional - (2018). Mestranda pela Universidade Europea del Atlántico UNEATLANTICO (2024). 

Luiza Bortolaci Pioner, Universidad Europea del Atlántico UNEATLANTICO

Graduada em Educação Fisica pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE (2008) e em Pedagogia pela Universidade Cesumar - UNICESUMAR (2022). Especialista em Educação Especial (2009-2010), Educação Infantil eLudopedagogia (2013) e Psicomotricidade escolar (2016). Mestranda pela Universidad Europea del Atlántico UNEATLANTICO (2024). 

Elizane Melara, Universidad Europea del Atlántico UNEATLANTICO

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE (2006). Especialista em Psicomotricidade Escolar (2016) e Neuropsicopedagogia  (2017). Mestranda pela Universidad Europea del Atlántico UNEATLANTICO. (2024). 

Keile Vieira Maeberg, Universidad Europea del Atlántico-UNEATLANTICO

Graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional - UNINTER (2017). Especialista em Educação Infantil e Anos Iniciais (2017) e em Gestão Escolar Integradora (2018). Mestranda pela Universidad Europea del Atlántico UNEATLANTICO (2024). 

Published

2024-04-01

How to Cite

Lunkes, S. G., Coutinho, D. J. G., Kurtz, J. G., Rocha, R. A., Zimerman, V., Pioner, L. B., … Maeberg, K. V. (2024). RELAÇÃO PROFESSOR-ALUNO: A IMPORTÂNCIA DA AFETIVIDADE. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(4), 92–104. https://doi.org/10.51891/rease.v10i4.13418