THE IMPORTANCE OF EMPATHY FOR THE EDUCATIONAL DEVELOPMENT OF VULNERABLE CHILDREN FROM THE PERSPECTIVE OF PIERRE BOURDIEU

Authors

  • Isadora Camata Ambrosio Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais
  • Isadora Moreira Freitas Pimenta Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais
  • Jordânia Evelyn Oliveira Pádua Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais
  • Camila Carlos Tavares de Carvalho Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais
  • Wallison Matos Tavares Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais
  • Julia Ferreira Campos Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i1.12935

Keywords:

Social inclusion. Empathy. Vulnerable Populations.

Abstract

This study highlights the importance of empathy in the educational context, specifically about the vulnerable children. From the perspective of the French sociologist Pierre Bourdieu, the educational structure is criticized for maintaining social inequalities along the way. Symbolic violence is highlighted as a challenge, while the empathy is seen as a tool or a mechanism that is responsible to minimize the difference between some groups. This present study was carried out with elementary school children, using interdisciplinary dynamics to promote the exchange of knowledge and perspectives as scientific method that corroborates the hypotesis. The results have indicated that empathy plays a crucial role in both personal and academic development, being a part of social capital. Therefore, it is concluded that the limits of education in a hierarchical society emphasizes the need to address social issues through educational and social projects that manage to achieve an  inclusive training.

Author Biographies

Isadora Camata Ambrosio, Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais

Graduanda em Medicina pela Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais (FCM-MG) 

Isadora Moreira Freitas Pimenta, Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais

Graduanda em Medicina pela Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais (FCM-MG)

Jordânia Evelyn Oliveira Pádua, Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais

Graduanda em Medicina pela Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais (FCM- MG)  

Camila Carlos Tavares de Carvalho, Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais

Graduanda em Medicina pela Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais (FCM-MG) 

Wallison Matos Tavares, Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais

Graduando em Medicina pela Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais (FCM-MG)  

Julia Ferreira Campos, Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais

Graduanda em Medicina pela Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais (FCM-MG) 

Published

2024-02-06

How to Cite

Ambrosio, I. C., Pimenta, I. M. F., Pádua, J. E. O., Carvalho, C. C. T. de, Tavares, W. M., & Campos, J. F. (2024). THE IMPORTANCE OF EMPATHY FOR THE EDUCATIONAL DEVELOPMENT OF VULNERABLE CHILDREN FROM THE PERSPECTIVE OF PIERRE BOURDIEU. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(1), 382–386. https://doi.org/10.51891/rease.v10i1.12935