EDUCATION IN RURAL AREAS AND DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (DICT): CHALLENGES AND DIFFICULTIES IN ACCESSING TECHNOLOGY

Authors

  • Odirley Antonio da Silva Medeiros Faculdade de Ciências Sociais Aplicadas de Marabá
  • Marcilena da Cunha Alves Faculdade Gamaliel
  • Dion Leno Benchimol da Silva Instituto Federal do Maranhão-IFMA

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i12.12728

Keywords:

Technology in Education. ICT. Rural Education.

Abstract

Rural education has historically faced unique challenges, marked by a series of specific characteristics that impact the urban context. Given this scenario, a central issue arises that guides this research: what are the difficulties in the use of ICT in rural education? The overarching goal of this research is to investigate the challenges faced in the implementation and effective use of ICT in rural education. To achieve this purpose, specific objectives were defined, encompassing the analysis of infrastructure, understanding educators' perspectives, and evaluating external educational policies for rural contexts. This research adopted a qualitative approach, configuring itself as a literature review. The scope of this review encompassed the search, selection, and critical analysis of relevant sources on teacher training for the use of Information and Communication Technologies (ICT). The need for investments in technological infrastructure, coupled with specific teacher training programs for the effective use of ICT, emerges as a significant conclusion of this research.

 

Author Biographies

Odirley Antonio da Silva Medeiros, Faculdade de Ciências Sociais Aplicadas de Marabá

Graduado em Licenciatura Plena em Educação Física (2009) pela UEPA - Universidade do Estado do Pará. Especialista em Educação Física Escolar (2011) pela Facimab - Faculdade de Ciências Sociais Aplicadas de Marabá. 

Marcilena da Cunha Alves, Faculdade Gamaliel

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (2004). Pós-graduada em Gestão e Supervisão Pedagógica pela Faculdade Gamaliel (FATEFIG).

Dion Leno Benchimol da Silva, Instituto Federal do Maranhão-IFMA

Possui Graduação em Licenciatura Plena em Ciências Biológicas, pelo IFPA - Campus Tucuruí (2019), Tecnólogo em Gestão de Recursos Humanos pela Universidade Anhanguera - Uniderp (2016), Tecnólogo em Gestão de Pública pela Universidade Anhanguera - Uniderp (2020), Pós-Graduado nível de Especialização em Educação de Jovens e Adultos - Fac. Jardins (2018), Pós-Graduado em nível de Especialização em Educação do Campo - UNIMINAS (2019), Pós-graduado nível de Especialização em Gestão e Docência no Ensino Médio, Técnico e Superior Faculdade de São Vicente Unibr (2021), Pós-graduando em nível de Especialização em Ensino de Matemática e Ciências da Natureza, pelo IFPA - Campus Tucuruí, Licenciando em Pedagogia - UNOPAR, Mestrando em Educação em Ciência e Matemática, PPGECM pela UNIFESSPA. Pós-graduando em nível de Especialização em Ciências Biológicas e suas Tecnologias no Ensino - UFPI (2023). Orientador voluntário do Curso de pós-graduação Informatica na educação do IFMA/UAB (2023).

Published

2023-12-29

How to Cite

Medeiros, O. A. da S., Alves, M. da C., & Silva, D. L. B. da. (2023). EDUCATION IN RURAL AREAS AND DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (DICT): CHALLENGES AND DIFFICULTIES IN ACCESSING TECHNOLOGY. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(12), 107–117. https://doi.org/10.51891/rease.v9i12.12728