IMPLEMENTATION OF NURSING SYSTEMATIZATION IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS IN THE UNDERGRADUATE NURSING COURSE: A SYSTEMATIC REVIEW

Authors

  • Layse da Silva Vieira Universidade Iguaçu
  • Ane Raquel de Oliveira UNIGAMA
  • Felipe de Castro Felicio Universidade Iguaçu
  • Wanderson Alves Ribeiro Universidade Iguaçu

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i11.17435

Keywords:

SAE. Educational Games. Nursing. Teaching-Learning. Teaching.

Abstract

 

The Systematization of Nursing Care (SAE) is a fundamental tool in professional practice, whose effectiveness depends on solid academic training. Innovative methods, such as educational games, have gained prominence as alternatives to traditional teaching, aiming to enhance the understanding and application of SAE. This study evaluates the use of SAE in undergraduate nursing education, comparing traditional methods with the use of educational games. Through a systematic literature review and Bardin's analysis methodology, inclusion and exclusion criteria were defined. The sample included 17 articles published between 2014 and 2024, addressing the implementation of SAE and the use of educational games in teaching. Results showed that educational games increased student engagement, facilitated knowledge retention, and reinforced clinical decision-making. Compared to traditional methods, games promoted greater interaction and practical application of theoretical content. Institutional resistance and technological limitations were identified as barriers, while students’ familiarity with technology and advancements in the educational field were facilitators. It is concluded that educational games represent an effective and innovative strategy for teaching SAE, with the potential to improve the training and clinical performance of future nurses.

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Author Biographies

Layse da Silva Vieira, Universidade Iguaçu

Enfermeira pela Universidade Iguaçu, Nova Iguaçu/RJ. Pós-graduada em Enfermagem em Centro Cirurgico, Enfermagem do Trabalho e Saúde ocupacional pela Faculdade Iguaçu; Pós-graduada em Docência em Enfermagem pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI). 

Ane Raquel de Oliveira, UNIGAMA

Enfermeira pela Universidade Iguaçu, Nova Iguaçu/RJ.Mestranda em Ciências Quânticas ( Universidad CUDEC-IFB) Pós-graduada em Enfermagem saúde da mulher , Enfermagem do trabalho; Docência em Enfermagem; Enfermagem em Oncologia; ( Faveni) pós graduada em práticas integrativa em Biofísica. ( Instituto Fernanda Ben) Pós-graduanda em enfermagem dermatológica com ênfase em feridas e prescrição de medicamentos manipulados.Pós- graduanda em gestão de saúde da família ( UNIGAMA)

Felipe de Castro Felicio, Universidade Iguaçu

Enfermeiro Especialista em Urgência e Emergência; Especialista em Terapia Intensiva. Especialista em Saúde da Família ;Mestre em Saúde Materno- infantil - UFF; Professor Assistente de Enfermagem – UNIG.Enfermeiro. Mestre, Doutor e Pós-Doutor em Ciências do Cuidado em Saúde pela Escola de Enfermagem Aurora de Afonso Costa da Universidade Federal Fluminense (EEAAC/UFF). Docente do curso de Graduação em Enfermagem. Professor dos cursos de Pós-Graduação Lato Sensu em Enfermagem em Neonatologia e Pediatria; Enfermagem em Obstetrícia; Enfermagem em Emergência e Terapia Intensiva; Fisioterapia em Terapia Intensiva;  e Fisioterapia em Neonatologia e Pediatria. Docente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Vigilância em Saúde da Universidade Iguaçu (UNIG). 

Wanderson Alves Ribeiro, Universidade Iguaçu

Enfermeiro. Mestre, Doutor e Pós-Doutor em Ciências do Cuidado em Saúde pela Escola de Enfermagem Aurora de Afonso Costa da Universidade Federal Fluminense (EEAAC/UFF). Docente do curso de Graduação em Enfermagem. Professor dos cursos de Pós-Graduação Lato Sensu em Enfermagem em Neonatologia e Pediatria; Enfermagem em Obstetrícia; Enfermagem em Emergência e Terapia Intensiva; Fisioterapia em Terapia Intensiva; e Fisioterapia em Neonatologia e Pediatria. Docente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Vigilância em Saúde da Universidade Iguaçu (UNIG).

Published

2025-11-19

How to Cite

Vieira, L. da S., Oliveira, A. R. de, Felicio, F. de C., & Ribeiro, W. A. (2025). IMPLEMENTATION OF NURSING SYSTEMATIZATION IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS IN THE UNDERGRADUATE NURSING COURSE: A SYSTEMATIC REVIEW. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(11), 5543–5561. https://doi.org/10.51891/rease.v11i11.17435