AGGRESSIVENESS X VIOLENCE IN THE SCHOOL ENVIRONMENT

Autores

  • Celma Cynara de Figueiredo Centro Universitário Cândido Rondon
  • Magda de Almeida Florentino Instituto PHOENIX
  • Iapissara dos Santos Silva Mendes Faculdade Iguaçu
  • Suely Benedita Tavares de Lima Faculdade SEDAC

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i6.10371

Palavras-chave:

Violence. School. Student. Combat. Aggressiveness.

Resumo

Faced with the latest events shown in the media and many times witnessed by ourselves in the schools where we work, we observed the need to go deeper into this subject in order to carry out a project that could be useful in the current school. The objective of this project is to draw the attention of professionals to the problem of school aggression and violence and to present suggestions for improving coexistence within the school. As Oliveira and Martins (2006) well mentions, “what happens is that this violence has a lot to do with the discourse of refusal, or even, the lack of finding the right words to give an exact meaning to a wide range of of feelings”. Violence is all kinds of physical and psychological damage caused to others, young people are pointed out as the cause of this violence, but this issue is much more complex. Because to combat this violence that is so common among our youth, we have to research the origin, since young people apply in their school conviviality or those who live at home. Currently schools deal with fights and other aggressive acts through internal norms such as: verbal or formal warning, suspensions, transfers and expulsion of the student. I suggest more dynamic classes with the participation and opinion of the students to organize a field class, formalize an agreement between both on how the school rules will be applied in case of non-compliance with the school's discipline rule.

Biografia do Autor

Celma Cynara de Figueiredo, Centro Universitário Cândido Rondon

Licenciada em Pedagogia pela Faculdades Integradas Mato-Grossenses de Ciências Sociais e Humanas - Ano: 2008. Especialista em Educação Infantil e Alfabetização pelo Instituto Cuiabano de Educação (ICE)- Ano: 2010. Licenciada em Bacharel em Enfermagem pelo Centro Universitário Cândido Rondon - Ano: 2013.

Magda de Almeida Florentino, Instituto PHOENIX

Licenciada em Pedagogia com Especialidade em Supervisão Escolar pela Universidade de Cuiabá (UNIC) - Ano: 1992. Especialista em Psicopedagogia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ouro Fino/ MG - Ano: 1995. Licenciada em Formação Pedagógica para Formadores de Educação Profissional (UNISUL) - Ano: 2007. Doutorado em Psicanálise pela ( FATEB e Instituto PHOENIX) em Orlando, Florida - United States - Ano: 2022.

Iapissara dos Santos Silva Mendes, Faculdade Iguaçu

Licenciatura  plena em Pedagogia. Promovida pela Fael/ Faculdade Educacional da Lapa .Ano 2017. Pós-Graduação em Educação Infantil / pela FETAC Faculdade de Educação Tecnologia e Administração de Carapó / 2022 MS. / Pós-graduação em Psicopedagogia Educacional  pela Faculdade Iguaçu/ 2023 PR.

Suely Benedita Tavares de Lima, Faculdade SEDAC

Licenciatura plena em Pedagogia. Promovida pela UNIC- Universidade de Cuiabá. Ano de 2011. Especialista em Psicopedagogia Institucional. Ano de 2017. Promovida pela Faculdade SEDAC- Associação Dom Aquino Corrêa- ADAC.

Downloads

Publicado

2023-07-03

Como Citar

Figueiredo, C. C. de, Florentino, M. de A., Mendes, I. dos S. S., & Lima, S. B. T. de. (2023). AGGRESSIVENESS X VIOLENCE IN THE SCHOOL ENVIRONMENT. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(6), 1959–1967. https://doi.org/10.51891/rease.v9i6.10371