INCLUSION: CHALLENGES FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATORS

Autores

  • Celma Cynara de Figueiredo Centro Universitário Cândido Rondon
  • Fátima Cristina Marinho Corrêa Borges Universidade Federal de Mato Grosso
  • Magda de Almeida Florentino FATEB e Instituto PHOENIX

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i2.8644

Palavras-chave:

Inclusion. Early childhood education. Public policies.

Resumo

This article reflects on the difficulties faced by educators of early childhood education, facing the challenge of including children with special educational needs in the day care space. The Law of Guidelines and Bases of National Education nº 9.394/96 determines that people with special needs, including those with disabilities, are included in classrooms and regular schools, including in institutions of early childhood education. However, the implementation of the Law comes up against numerous difficulties, since inclusion demands broad processes of pedagogical organization (integrated planning, selection of methodologies that meet the different needs, material and pedagogical time, among others). In order to know how the laws work and in the lived reality, we will examine and reflect on the main existing laws and documents.

Biografia do Autor

Celma Cynara de Figueiredo, Centro Universitário Cândido Rondon

Licenciada em Pedagogia pela Faculdades Integradas Mato-Grossenses de Ciências Sociais e Humanas - Ano: 2008. Especialista em Educação Infantil e Alfabetização pelo Instituto Cuiabano de Educação (ICE)- Ano: 2010. Licenciada em Bacharel em Enfermagem pelo Centro Universitário Cândido Rondon - Ano: 2013

Fátima Cristina Marinho Corrêa Borges, Universidade Federal de Mato Grosso

Licenciada em Pedagogia das Séries Iniciais pela Universidade Federal de Mato grosso - 2007. Especialista em Línguagem Brasileira de Sinais e Educação Especial pela Faculdade Eficaz Maringá - 2010. Especialista em Docência na Educação Infantil pela Universidade Federal de Mato Grosso – 2014.

Magda de Almeida Florentino, FATEB e Instituto PHOENIX

Licenciada em Pedagogia com Especialidade em Supervisão Escolar pela Universidade de Cuiabá (UNIC) - Ano: 1992. Especialista em Psicopedagogia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ouro Fino/ MG - Ano: 1995. Licenciada em Formação Pedagógica para Formadores de Educação Profissional (UNISUL) - Ano: 2007. Doutorado em Psicanálise pela ( FATEB e Instituto PHOENIX) em Orlando, Florida - United States - Ano: 2022.

 

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Publicado

2023-03-02

Como Citar

Figueiredo, C. C. de ., Borges, F. C. M. C. ., & Florentino, M. de A. . (2023). INCLUSION: CHALLENGES FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATORS . Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(2), 1365–1371. https://doi.org/10.51891/rease.v9i2.8644