TEN YEARS OF THE NATIONAL EDUCATION PLAN (PNE): A CRITICAL ANALYSIS

Authors

  • Mateus Martins Viudes Universidade Federal do Paraná
  • André Cristóvão Sousa UNESP
  • Luan Felipe Momo PROFMAT
  • Emanuella Silveira Vasconcelos PUCRS
  • Luciano Roberto da Silva Leal Universidade de Pernambuco
  • Peterson Ayres Cabelleira UNIPAMPA
  • Sara Maria Souza Nogueira IFG
  • Moniele de Fátima Diniz UFCG

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i9.15274

Keywords:

National Education Plan. Equity. Educational Policies. Educational Goals. Quality of Education.

Abstract

This article proposes a careful analysis of the ten years of implementation of the National Education Plan in Brazil, with the aim of evaluating the 20 goals set in 2014. This analysis is based on a qualitative methodology of bibliographic review and document analysis, in which the advances, persistent challenges and gaps in the implementation of the goals proposed in this plan are investigated. The work understands that, although we have achieved achievements in terms of increased access to education, the issues of quality and equity remain complex and serious. Last but not least, the authors propose a renewed commitment to the proper financing of education and among the federative entities.

Author Biographies

Mateus Martins Viudes, Universidade Federal do Paraná

Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professor da Educação Básica.

André Cristóvão Sousa, UNESP

Doutorando em Educação pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP). Docente na Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de São José do Rio Pardo (FEUC).

Luan Felipe Momo, PROFMAT

Mestre em Educação (Profmat) pela Universidade Federal do Acre (UFAC). Professor da Educação Básica.

Emanuella Silveira Vasconcelos, PUCRS

Doutoranda em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul – PUCRS. Professora adjunta na Universidade Federal de Roraima, com lotação no Colégio de Aplicação - CAP/UFRR.

Luciano Roberto da Silva Leal, Universidade de Pernambuco

Mestre em engenharia da computação pela Universidade de Pernambuco. Professor de Informática do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT).

Peterson Ayres Cabelleira, UNIPAMPA

Doutor em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Professor da Educação Básica.

Sara Maria Souza Nogueira, IFG

Mestra em Educação  pelo Instituto Federal Goiano (IFG). Professora da Educação Básica.

Moniele de Fátima Diniz, UFCG

Mestra em Administração pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Professora de Administração do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN).

Published

2024-09-06

How to Cite

Viudes, M. M., Sousa, A. C., Momo, L. F., Vasconcelos, E. S., Leal, L. R. da S., Cabelleira, P. A., … Diniz, M. de F. (2024). TEN YEARS OF THE NATIONAL EDUCATION PLAN (PNE): A CRITICAL ANALYSIS. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(9), 1119–1123. https://doi.org/10.51891/rease.v10i9.15274