THE PRACTICE OF HEALTH EDUCATION TO PATIENTS WITH HYPERTENSION AND DIABETES IN PRIMARY CARE

Authors

  • Sandy Conceição dos Santos Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR
  • Karenn Fernanda Silva Delmondes Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR
  • Ibsen Assis Silva Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR
  • Juliana Silva Raposo Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR
  • João Victor Aguiar Clementino Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR
  • Alan Ferreira Correa Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR
  • Rayana Aleixo de Almeira Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR
  • Luana da Silva Leite Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR
  • Maria Eduarda Ribeiro Silva Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR
  • Juliana Soares Rodrigues Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR
  • Thainara Rosalves de Almeida Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR
  • Aldenmon Arrais Ribeiro Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR
  • Marcelo Rodrigues Souza Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR
  • Rogério Alves Antunes Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR
  • Cleber Queiroz Leite Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida - FESAR

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i5.9839

Keywords:

Arterial hypertension. Health education. Diabetes Mellitus. Intervention.

Abstract

Noncommunicable Chronic Diseases (NCDs) are characterized as multifactorial and cause damage to various systems of the human body. It is worth noting that there are several risk factors for CNCDs that culminate in their appearance throughout life, such as gender, alcoholism, smoking, genetics, race, age, organic diet, sedentary lifestyle and dyslipidemia. Thus, as the literature shows that the various types of NCDs are generally associated with the individual's lifestyle. In addition to hypertension and diabetes, the group of NCDs also includes obstructive respiratory diseases and neoplasms, cerebrovascular diseases, dyslipidemias and cardiovascular diseases. In Brazil, it is estimated that arterial hypertension and diabetes mellitus triggered about 72% of deaths. Therefore, the present work aimed to carry out health promotion through health education aimed at users of the Basic Health Unit in the Planalto neighborhood, in Redenção - PA. In view of this, it should be noted that health education practices affect users' adherence to treatment, allowing the transmission of information about pathologies and the rational use of medication, in addition to this, observing the contribution to the academic training of medical students , which I was able to elucidate knowledge in daily practice. Thus, the importance of carrying out health education activities for the population is evident, and that in the act of caring for hypertensive and diabetic patients we should not focus our actions only on the aforementioned pathologies, but also prioritize the promotion, maintenance and recovery of health.

Author Biographies

Sandy Conceição dos Santos, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR

Graduando em Medicina pela Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR.

Karenn Fernanda Silva Delmondes, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR

Graduanda em Medicina pela Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR.

Ibsen Assis Silva, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR

Graduando em Medicina pela Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR.

Juliana Silva Raposo, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR

Graduanda em Medicina pela Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR.

João Victor Aguiar Clementino, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR

Graduando em Medicina pela Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR.

Alan Ferreira Correa, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR

Graduando em Medicina pela Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR.

Rayana Aleixo de Almeira, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR

Graduando (a) em Medicina pela Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR.

Luana da Silva Leite, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR

Graduanda em Medicina pela Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR.

Maria Eduarda Ribeiro Silva, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR

Graduanda em Medicina pela Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR.

Juliana Soares Rodrigues, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR

Graduanda em Medicina pela Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR.

Thainara Rosalves de Almeida, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR

Graduanda em Medicina pela Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR.

Aldenmon Arrais Ribeiro, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR

Graduando em Medicina pela Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR.

Marcelo Rodrigues Souza, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR

Graduando em Medicina pela Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR.

Rogério Alves Antunes, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR

Graduando em Medicina pela Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR.

Cleber Queiroz Leite, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida - FESAR

Graduado em Medicina pelo Centro Universitário São Lucas - UNISL e  Docente na Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida - FESAR, pertecente ao Grupo AFYA de Redenção no Pará. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-7847-1166. 

Published

2023-05-31

How to Cite

Santos, S. C. dos, Delmondes, K. F. S., Silva, I. A., Raposo, J. S., Clementino, J. V. A., Correa, A. F., … Leite, C. Q. (2023). THE PRACTICE OF HEALTH EDUCATION TO PATIENTS WITH HYPERTENSION AND DIABETES IN PRIMARY CARE. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(5), 971–980. https://doi.org/10.51891/rease.v9i5.9839