THE ROLE OF PSYCHOMOTRICITY IN PHYSICAL EDUCATION IN THE DEVELOPMENT OF CHILDREN FROM 2 TO 5 YEARS OLD

Authors

  • Maria Elisa Patrasso de Oliveira Fagundes Universidade de Vassouras
  • Ana Vitória Alves Adriano Marques Universidade de Vassouras
  •  Ibérico Alves Fontes Universidade de Vassouras
  • Thiago José de Oliveira Universidade de Vassouras
  • Deodato Alves Ferreira Filho Universidade de Vassouras
  •  Anderson da Silva Souza Universidade de Vassouras
  • Roberto Cesar Pereira da Motta Universidade de Vassouras
  • Wallace José Chicarino Oliveira Junior Universidade de Vassouras

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i5.9611

Keywords:

Children. Psychomotor development. Physical education. Psychomotricity.

Abstract

Since psychomotricity is the study of the human body in movement, it is considered a science, as it is through it that an analysis of the connection with the emotional, cognitive and motor aspects related to the action of moving is carried out. In Early Childhood Education, psychomotricity is considered as the beginning of the learning process. The general objective of the study is to carry out an analysis about the role of psychomotricity in the development of children from 2 to 5 years old. A bibliographic review was elaborated, in which the research was carried out through searches in the Scielo databases, academic google and in repositories of Brazilian universities. It is of great importance to stimulate psychomotor work, motor development among other works as affective in children so that in the future these children will not present difficulties and problems in their adult phase. Therefore, psychomotricity has the vision of improving the aspect of physical communication, which is equivalent to giving a person the opportunity to control his body, making his balance perfect.

Author Biographies

Maria Elisa Patrasso de Oliveira Fagundes, Universidade de Vassouras

Graduanda do Curso de Educação Física 8º período, Universidade de Vassouras.

Ana Vitória Alves Adriano Marques, Universidade de Vassouras

Graduanda do Curso de Educação Física 8º período, Universidade de Vassouras.

 Ibérico Alves Fontes, Universidade de Vassouras

Mestre em Ciências da Atividade Física, Universidade Salgado de Oliveira, Docente do curso de Educação Física Universidade de Vassouras, RJ, Brasil.

Thiago José de Oliveira, Universidade de Vassouras

Mestrando em Ciências da Saúde, Universidade de Vassouras, Docente do curso de Educação Física Universidade de Vassouras, RJ, Brasil.  

Deodato Alves Ferreira Filho, Universidade de Vassouras

Mestre em Psicologia, Universidade Católica de Petrópolis, Docente do curso de Educação Física Universidade de Vassouras, RJ, Brasil.

 Anderson da Silva Souza, Universidade de Vassouras

Especialização em Treinamento Desportivo, FIJ Faculdades Integradas Jacarepaguá, Docente do curso de Educação Física Universidade de Vassouras, RJ, Brasil.

Roberto Cesar Pereira da Motta, Universidade de Vassouras

Especialização Fisiologia Geral e Avaliação Funcional, FAMATH, Docente do curso de Educação Física Universidade de Vassouras, RJ, Brasil.

Wallace José Chicarino Oliveira Junior, Universidade de Vassouras

Mestrando em Ciências da Saúde, Universidade de Vassouras, Docente do curso de Educação Física Universidade de Vassouras, RJ, Brasil.

Published

2023-05-31

How to Cite

Fagundes, M. E. P. de O., Marques, A. V. A. A., Fontes, IbéricoA., Oliveira, T. J. de, Ferreira Filho, D. A., Souza, AndersondaS., … Oliveira Junior, W. J. C. (2023). THE ROLE OF PSYCHOMOTRICITY IN PHYSICAL EDUCATION IN THE DEVELOPMENT OF CHILDREN FROM 2 TO 5 YEARS OLD. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(5), 586–600. https://doi.org/10.51891/rease.v9i5.9611