THE SCHOOL AND ITS ROLE IN ENVIRONMENTAL EDUCATION: A STUDY WITH THE SCHOOL COMMUNITIES OF NEIGHBORHOOD OF MUATALA, CITY OF NAMPULA (2019 - 2022)

Authors

  • Issa Buana Alfane Universidade Católica de Moçambique
  • Roberto da Costa Chaua Faculdade de Educação e Psicologia da Universidade Rovuma - Moçambique
  • Victorino Correia Kinhama Instituto Superior Politécnico do Cuanza Sul-Angola

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i5.9479

Keywords:

School. Environmental Education. Community. Teacher.

Abstract

The present study aimed to understand the ways in which Schools develop their role in Environmental Education in the Muatala neighborhood. The same was carried out in the School: ES by Muatala and Muthita EP 1/2, located in the City of Nampula. In methodological terms, the work favored a qualitative, descriptive approach and field study. A semi-structured interview and document analysis were used as an instrument and technique for data collection. 30 individuals participated in the study. The data were qualitatively analyzed using the content analysis technique, and indicate that the interviewees were unanimous in stating that the activities carried out by the schools within the scope of Environmental Education are the opening of landfills, lectures on the planting and care of fruit and shade plants, crosswise. In this way, it is suggested the integration of Environmental Education in the curricula of schools as an autonomous subject. There is a need for Schools to create environmental clubs, for permanent awareness based on lectures, student exchanges, cleaning days, theater, games, as a way of showing the relevance of Environmental Education for community. It is also urgent to create Environmental Education projects in schools as a way to provide students with favorable health.

Author Biographies

Issa Buana Alfane, Universidade Católica de Moçambique

Mestre em Gestão Ambiental, atualmente Tutor de Ensino Híbrido na Universidade Católica de Moçambique, no curso de Licenciatura em Gestão Ambiental. Licenciado em Ensino de Geografia Habilitado em Ensino História.  

Roberto da Costa Chaua, Faculdade de Educação e Psicologia da Universidade Rovuma - Moçambique

Doutor em Educação pela UERJ. Possui mestrado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Bacharelato e Licenciatura em Planificação, Administração e Gestão Educacional pela Universidade Pedagógica - Moçambique. Atualmente é docente da Faculdade de Educação e Psicologia da Universidade Rovuma - Moçambique. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em docência em Administração e Gestão Escolar e nas pesquisas em Educação, Sociedade e Cotidianos atuando principalmente nos seguintes temas: Crianças, Identidades, Culturas, Interculturalidade, Conhecimentos e Moçambique. 

Victorino Correia Kinhama, Instituto Superior Politécnico do Cuanza Sul-Angola

Mestre em Proteção de Plantas pelo Instituto Superior Politécnico do Cuanza Sul-Angola, Docente de Nutrição e Matemática no Instituto Técnico de Saúde da Cela Cuanza-Sul, Docente Agroecologia, Genética Geral e Pedologia no Instituto Superior Politécnico do Libolo Cuanza-Sul Angola. 

Published

2023-05-31

How to Cite

Alfane, I. B., Chaua, R. da C., & Kinhama, V. C. (2023). THE SCHOOL AND ITS ROLE IN ENVIRONMENTAL EDUCATION: A STUDY WITH THE SCHOOL COMMUNITIES OF NEIGHBORHOOD OF MUATALA, CITY OF NAMPULA (2019 - 2022). Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(5), 14–30. https://doi.org/10.51891/rease.v9i5.9479