CURRICULUM ADAPTATIONS FOR DEAF STUDENTS FOCUSING THE MORPHOSYNTAX IN THE PORTUGUESE LANGUAGE

Authors

  • Iara Mikal Holland Olizaroski Universidade do Oeste do Paraná- Unioeste
  • Beatriz Helena Dal Molin Universidade do Oeste do Paraná- Unioeste

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i3.8735

Keywords:

Morphosyntax of the Portuguese Language. Bilingual Teaching LP/Libras. Curriculum Adaptation.

Abstract

To present the legal path of the documents that rule the Special Education in Brazil, as well as to define what curricular adaptations are and suggest a didactic-pedagogical methodology referring to morphosyntactic contents of the Portuguese Language (LP), compared to the Brazilian Sign Language (Libras), which can be applied to deaf high school students, are the main gosls of this article, which is based on the educational plan of Bilingual Teaching, anchored to the theoretical perspective of Applied Linguistics (AL). For this purpose, a qualitative, documental research will be adopted and it will be based on the assumption that sign language is natural to the deaf people, a fact that leads them to face difficulties in learning the PL in its written form, thus , curricular

Author Biographies

Iara Mikal Holland Olizaroski, Universidade do Oeste do Paraná- Unioeste

Aluna da Pós-Graduação Stricto Sensu em Letras, Área de Concentração em Linguagem e Sociedade, Nível de Doutorado, da Universidade do Oeste do Paraná (Unioeste), de Cascavel-PR. Mestra em Letras, pela mesma Universidade (2017). Pós-graduada em AEE – Atendimento Educacional Especializado e Educação Inclusiva (2020), Educação Especial (2009) e em Língua Portuguesa (2002). Graduada em Letras - Licenciatura Plena em português e Inglês (1997). Docente no curso de Letras Libras/Libras - Licenciatura e Bacharelado do NEaDUNI/Unioeste/UAB, na Rede Estadual de Educação do Paraná (Seed) e na Rede Municipal de Educação de Cascavel-PR (Semed).

Beatriz Helena Dal Molin, Universidade do Oeste do Paraná- Unioeste

Professora titular da Universidade do Oeste do Paraná (Unioeste), de Cascavel-PR, nos cursos de Graduação e Pós-Graduação Stricto Sensu em Letras, Área de Concentração em Linguagem e Sociedade, Nível de Mestrado e Doutorado. Coordenadora do Núcleo de Educação a Distância do NEaDUNI/UaB. Pós-doutorado no programa de Engenharia e Gestão do Conhecimento da Universidade Federal de Santa Catarina (USFC). Doutora em Engenharia de Produção na área de Mídia e Conhecimento (2003). Mestre em Linguística na área de Análise do Discurso (1994). Graduada em Letras-Francês (1977).

Published

2023-03-31

How to Cite

Olizaroski, I. M. H. ., & Molin, B. H. D. . (2023). CURRICULUM ADAPTATIONS FOR DEAF STUDENTS FOCUSING THE MORPHOSYNTAX IN THE PORTUGUESE LANGUAGE. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(3), 21–41. https://doi.org/10.51891/rease.v9i3.8735