RETRATOS QUE SENTEM: UMA ANÁLISE SOBRE O SINTOMA EM PIERRE FATUMBI VERGER

https://doi.org/10.29327/211653.6.2-8

Authors

  • Daniela Cristiane Martins Universidade do Sul de Santa Catarina – Unisul

Keywords:

Portrait. Ethnography. Anthropology. Candomblé. Pierre Verger.

Abstract

The French photographer Pierre Verger accomplished, between the decades of 40 and 60, an ethnographical and anthropological work between Africa and Brazil about the black culture and its ramifications. With the main purpose of keeping this culture alive in the quest for singularity and symbolism in the images. The aim of Verger´s work were the portraits. The final purpose of this research is to reflect about such portraits found on “Orixa´s” work analyzed from the concept of “rosticidade”, by Gilles Deleuze and Felix Guattari, and of symptom, by Georges Didi-Huberman.

Author Biography

Daniela Cristiane Martins, Universidade do Sul de Santa Catarina – Unisul

Pós-graduada em Fotografia pela Universidade Do Vale do Itajaí - Univali. Graduada em Comunicação Social com habilitação em Publicidade e Propaganda pela Universidade Regional de Blumenau - Furb. Professora de Fotografia e Marketing na Uniasselvi (Brusque e Guaramirim) e Professora de Fotografia de Moda no SENAI de Blumenau e Região. Mestranda em Ciências da Linguagem da Universidade do Sul de Santa Catarina – Unisul,  Brasil. E-mail: dcm0412@gmail.com

Published

2020-02-29

How to Cite

Cristiane Martins, D. . (2020). RETRATOS QUE SENTEM: UMA ANÁLISE SOBRE O SINTOMA EM PIERRE FATUMBI VERGER : https://doi.org/10.29327/211653.6.2-8. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 6(2), 97–105. Retrieved from https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/76