LEARNING AND PEDAGOGICAL PRACTICES IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION AND IN EARLY GRADES

Authors

  • Astrogilda Silva de Oliveira Faculdade de Educação São Luís
  • Carlos Henrique da Silva Santos Faculdades Impactos Brasil
  • Dulcineia Ferreira Lima de Melo Faculdade Integradas Várzea Grande
  • Eneida Teixeira de Castro Faculdade São Luís
  • Fabiana Angelo Universidade de Várzea Grande
  • Jacques Lenoir Gusmão Moraes Universidade Federal do Mato Grosso
  • Kassiani Giordani Faculdade CGESP
  • Liliame Raquel de Souza e Silva UNIRONDON
  • Lorraine Rossmann Gonçalves Centro Universitário de Várzea Grande
  • Maria Bárbara da Cunha Universidade Salgado de Oliveira
  • Maria Olívia dos Reis Universidade Federal do Mato Grosso
  • Rosania Fernandes Mota Faculdade Evangélica Integrada Cantares de Salomão
  • Rosimeire dos Santos Pereira Meira Faculdade das Águas Emendadas de Planaltina/DF
  • Uetes do Carmo Santos FACIBRA

Keywords:

Education. Learning. Development.

Abstract

This book “Learning and pedagogical practices in early childhood education and in the early grades” includes knowledge of various topics of the curricular component of this cycle of basic education training. The approach considers the learning demands of students through technological advances and other changes in contemporary society, seeking to promote reflection and criticism to teachers of these series.
Student learning is the main objective of teaching work, a necessary condition for their global development. Thinking about pedagogical practices, means for the teacher to reflect on the referrals to promote a meaningful learning to the students of kindergarten and of the initial series. In this context, pedagogical practices must be able to stimulate skills and competences that are added in the process of building students' learning.
the organizer

Author Biographies

Astrogilda Silva de Oliveira, Faculdade de Educação São Luís

Licenciada em Pedagogia, pela Universidade de Cuiabá, 1998. Pós-graduada em Educação Especial e Inclusiva, pela Faculdade de Educação São Luís, 2020.

 

Carlos Henrique da Silva Santos, Faculdades Impactos Brasil

Licenciado em Pedagogia, pelas Faculdades Integradas de Várzea Grande, 2019. Especialista em Gestão Escolar, pelas Faculdades Impactos Brasil, 2019.

Dulcineia Ferreira Lima de Melo, Faculdade Integradas Várzea Grande

Licenciada em Pedagogia, pela Universidade Norte do Paraná, 2014. Pós-graduada em Educação Infantil com ênfase em Educação Especial, pela Faculdade Integradas Várzea Grande, 2016. E-mail: dulcetrabalho@hotmail.com.

Eneida Teixeira de Castro, Faculdade São Luís

Licenciada em Pedagogia, pela Faculdade São Vicente – FASVIPA, 2019. Pós-graduada em Atendimento Educacional Especializado, pela Faculdade São Luís, 2020. e-mail: concurseirapedagoga1984@gmail.com.

 

 

Fabiana Angelo, Universidade de Várzea Grande

Licenciada em Letras, pela Universidade de Várzea Grande, 2013.

 

 

Jacques Lenoir Gusmão Moraes, Universidade Federal do Mato Grosso

Licenciado em Educação Física, pela Universidade Federal do Mato Grosso. Pós-graduado em Educação, Motricidade e Recreação. e-mail: jacqueslgusmao@yahoo.com.br.

Kassiani Giordani, Faculdade CGESP

Licenciada em Pedagogia, pela Universidade Federal do Mato Grosso. Pós-graduada em Educação Infantil pela Faculdade CGESP.kassigi18@gmail.com.

Liliame Raquel de Souza e Silva, UNIRONDON

Licenciada em Pedagogia, pela UNIRONDON. E-mail: liliameraquel@hotmail.com.

 

Lorraine Rossmann Gonçalves, Centro Universitário de Várzea Grande

Licenciada em Letras, pela Centro Universitário de Várzea Grande. Pós-graduada em Linguística Aplicada ao Ensino da Língua Materna e Literatura.

Maria Bárbara da Cunha , Universidade Salgado de Oliveira

Licenciado em Pedagogia, pela Faculdade Varzeagrandense de Ciências Humanas. Pós-graduada em Planejamento Educacional pela Universidade Salgado de Oliveira. e-mail: mariabarbaracunha@gmail.com.

 

Maria Olívia dos Reis, Universidade Federal do Mato Grosso

Licenciada em Pedagogia, pela Universidade de Cuiabá-Unic. Pós-graduada em Educação Infantil, pela Universidade Federal do Mato Grosso. E-mail: mariaoliviadosreis@gmail.com.

 

Rosania Fernandes Mota, Faculdade Evangélica Integrada Cantares de Salomão

Licenciada em Pedagogia, pela Universidade de Cuiabá -UniC. Pós-graduada em Neuroeducação, pela Faculdade Evangélica Integrada Cantares de Salomão. e-mail: rosaniafm@gmail.com.

 

Rosimeire dos Santos Pereira Meira, Faculdade das Águas Emendadas de Planaltina/DF

 [1]

 

[1] 1 Licenciada em Pedagogia, pela Universidade Federal do Mato Grosso. Pós-graduada em Educação Especial: Atendimento Educacional Especializado, pela Faculdade das Águas Emendadas de Planaltina/DF.

 

 

Uetes do Carmo Santos, FACIBRA

Licenciado em Educação Física, pela Universidade Paulista. Licenciado em Pedagogia, pela FACIBRA. Pós-graduado em Docência em Nível Superior, pela FACIBRA. Pós-graduado em Educação Infantil e Ensino Fundamental, pela FACIBRA. e-mail: pefprofessor@gmail.com.

 

Published

2022-10-25

How to Cite

Oliveira, A. S. de ., Santos, C. H. da S. ., Melo, D. F. L. de ., Castro, E. T. de ., Angelo, F. ., Moraes, J. L. G. ., … Santos, U. do C. . (2022). LEARNING AND PEDAGOGICAL PRACTICES IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION AND IN EARLY GRADES. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11–238. Retrieved from https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/7119

Issue

Section

E-books

Categories