LITERACY AND LITERACY IN CHILD EDUCATION IS IT POSSIBLE?

Authors

  • Joana D’arc Ferreira Moraes Fernandes Faculdade de Ciências Administrativas
  • Josiane Silva dos Santos Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT
  • Maria Aparecida dos Santos Oliveira Faculdade de Cuiabá – FAUC
  • Thelma Auxiliadora Silva de Jesus Faculdade de Educação de Tangará da Serra – UNISERRA
  • Rosalina Almeida Pereira e Silva Instituto Cuiabano de Educação – ICE
  • Rosângela Fernandes do Nascimento Associação Vareagrandense de Ensino e Cultura – AVEC

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i9.6975

Keywords:

Literacy. literacy. Child education.

Abstract

The purpose of this article is to discuss literacy and numeracy. Both processes are part of the basis of the child's school life, and through them the student's integration and participation in the most diverse social practices takes place. The theoretical foundation of this article is based on the classic concepts of literacy and literacy by Carvalho (2005); Ferreiro (1998; 1999); Kleiman (2002); Soares (2008; 1998) and Teberosky (2000). Based on the theoretical-practical discussions of this study, the role of the teacher and the family is emphasized to guarantee a quality education for the student, which stimulates reading, learning and curiosity. It is argued that teachers should have a diverse approach to reading and literacy to work with children. The introduction of literacy in early childhood education has its benefits and responsibilities. Therefore, it is a great contribution to the student's literacy when he works on literacy with children in early childhood education. At this stage it is important to respect the importance of playing, so it is ideal to combine learning with play.

Author Biographies

Joana D’arc Ferreira Moraes Fernandes, Faculdade de Ciências Administrativas

Graduada em Pedagogia pela Faculdade Afirmativo, Especialista em Gestão Escolar com Ênfase na Direção, Coordenação, Supervisão, Orientação e Inspeção Educacional pela Faculdade de Ciências Administrativas.

Josiane Silva dos Santos, Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT

Graduada em Pedagogia pela Faculdade Afirmativo, Especialista em Docência na Educação Infantil pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT.

Maria Aparecida dos Santos Oliveira, Faculdade de Cuiabá – FAUC

Graduada em Pedagogia pela Universidade de São Paulo – UNICID, Especialista em Educação Infantil pela Faculdade de Cuiabá – FAUC

Thelma Auxiliadora Silva de Jesus, Faculdade de Educação de Tangará da Serra – UNISERRA

Graduada em Pedagogia pela UNIP - Universidade Paulista, Especialista em Educação Infantil com Ênfase em Educação Especial pela UniSerra - Faculdade de Educação de Tangará da Serra.

Rosalina Almeida Pereira e Silva, Instituto Cuiabano de Educação – ICE

Graduação em Pedagogia pela UFMT, Especialista em Educação Infantil com Ênfase em Educação Lúdica e Especial pelo Instituto Cuiabano de Educação – ICE.

Rosângela Fernandes do Nascimento, Associação Vareagrandense de Ensino e Cultura – AVEC

Graduada em Pedagogia pela Faculdades de Administração, Ciências, Educação e Letras - FACEL, Especialista em Educação Infantil e Alfabetização pela Associação Vareagrandense de Ensino e Cultura – AVEC.

Published

2022-10-11

How to Cite

Fernandes, J. D. F. M. ., Santos, J. S. dos ., Oliveira, M. A. dos S. ., Jesus, T. A. S. de ., Silva, R. A. P. e ., & Nascimento, R. F. do . (2022). LITERACY AND LITERACY IN CHILD EDUCATION IS IT POSSIBLE?. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(9), 1162–1171. https://doi.org/10.51891/rease.v8i9.6975