COLLECTION: ESSAYS ON THE PATHS TO SIGNIFICANT LEARNING

Authors

  • Daniely de Pinho Xavier Faculdade Afirmativo de Cuiabá
  • Gleiciane Pontes Damasceno Faculdade de Cuiabá – FAUC
  • Grazielli Alves do Carmo Silva Albuquerque Faculdade Afirmativo de Cuiabá
  • Jacilda Souza Silva Albuqueruque UNIVERSIDADE DE CUIABÁ- UNIC
  • Mirian Auxiliadora Werner Bascope Faculdade Afirmativo de Cuiabá
  • Vanderleia Marques da Silva Santana Faculdade Fetac

Keywords:

Education. Meaningful learning. Learning.

Abstract

Brazilian education, nowadays, travels through thorny paths. This path taken by different actors has been supported by active and methodological proposals that contribute to a critical, equitable and quality education for all educational actors.
Today, thinking about education is beyond the instrumentalization condition, or even, of aggregator of historically constructed knowledge. It is up to the school to rethink its pedagogical practice on a daily basis, so that it offers its students the conditions to (re)build their knowledge beyond the school's surroundings. Education should be designed for the ominiality of subjects, for the formation of proactive and global subjects.
the paths to meaningful learning undoubtedly pass through the process of educational becoming that forms critical and reflective subjects from a broader view of society, without losing sight of their origins as a counter-foot to the construction of their identity as a historical subject , active, and constituted of alterity.
Given the above, we intend that this work is an instrument for research, debates and concerns to lead to new research.
We wish you all an excellent read.

                                                                                                                                                                                                                            The authors,

Author Biographies

Daniely de Pinho Xavier, Faculdade Afirmativo de Cuiabá

 Especialista em  Educação Infantil- FACULDADE AFIRMATIVO. Licenciatura plena em Pedagogia no ano de 2016. Promovida pela UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO. E-mail: ddepinhoxavier@gmail.com

 

Gleiciane Pontes Damasceno, Faculdade de Cuiabá – FAUC

Especialista em educação Infantil Faculdade de Cuiabá- FAUC. Especialista em Gestão Escolar em 2016 pela Universidade Federal de Mato Grosso-UFMT. Especialista em Educação  Matemática em 2010. Pelo Instituto Cuiabano de Educação/ licenciatura  plena em pedagogia no ano de 2004 promovida pelo centro universitário  de Várzea Grande- UNIVAG E-mail: Gleiceluanapontes@gmail.com.

 

Grazielli Alves do Carmo Silva Albuquerque, Faculdade Afirmativo de Cuiabá

 Especialista em Docência na Educação Infantil, com foco na Educação Especial Ano 2016. Promovida pela Faculdade Afirmativo de Cuiabá. Licenciatura em Pedagogia. Ano  de 2011. Promovida pela Universidade Norte do Paraná. UNOPAR. E-mail: grazi4amor@hotmail.com.

 

Jacilda Souza Silva Albuqueruque, UNIVERSIDADE DE CUIABÁ- UNIC

 Especialista em  Educação Lúdica promovida pela UNIVERSIDADE DE CUIABÁ- UNIC.  Especialista em Educação Especial pela Faculdade  INSTITUTO PANAMERICANO FACIPAN.Em Cuiabá MT. / Licenciatura plena em Pedagogia no ano de 2003. Promovida pela Faculdade CENTRO UNIVERSITÁRIO  UNIVAG/DE VÁRZEA GRANDE MT. jacilda.souza.silva@gmail.com

 

Mirian Auxiliadora Werner Bascope, Faculdade Afirmativo de Cuiabá

Especialista em educação infantil com foco na Educação Especial, pela Faculdade Afirmativo, no ano de 2016. Licenciada em Pedagogia, pela Universidade Luterana do Brasil em 2012. E-mail:   mirian.werner05@gmail.com

 

Vanderleia Marques da Silva Santana, Faculdade Fetac

Pós-graduada em psicopedagogia institucional com ênfase em Educação Especial e inclusiva  promovida pela Faculdade Fetac. Licenciatura plena  em pedagogia no ano de 2020 promovida pela faculdade Fatec, faculdade de ciências administrativas e de tecnologia.porto velho/RO.E-mail: marques.vanderleia25@gmail.com

 

Published

2022-10-10

How to Cite

Xavier, D. de P. ., Damasceno, G. P. ., Albuquerque, G. A. do C. S., Albuqueruque, J. S. S. ., Bascope, M. A. W. ., & Santana, V. M. da S. . (2022). COLLECTION: ESSAYS ON THE PATHS TO SIGNIFICANT LEARNING. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11–181. Retrieved from https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/6962

Issue

Section

E-books

Categories