SOCIALIZATION IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Authors

  • Angélica Cristina Alves da Silva Faculdade Integradas de Ciências Sociais e Humanas
  • Eunice de Albuquerque Silva Faculdade Cuiabá- FAUC
  • Eunice Nogueira Martins Nunes Faculdades Integradas de Várzea Grande - FIAVEC
  • Ellen de Albuquerque Rodrigues Faculdade do Instituto Panamericano- Facipan
  • Selma de Albuquerque Rodrigues Faculdade Castelo Branco
  • Vanessa de Fátima Sobral da Conceição Faculdade da Região Serrana

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i8.6686

Keywords:

Early childhood education. Cultural psychology. Socialization. Cooperation among children.

Abstract

Early childhood education is recognized as an important shared responsibility in promoting specific modes of social interaction, such as affiliative, pro-social and cooperative interactions involving children, teachers, family members and adults in general. Thus, the teachers of these children are intrinsically involved in their development and socialization, capable of directing certain forms of social interaction to the detriment of others. This study aims to analyze the concepts and guidelines of beliefs and values ​​of early childhood education teachers on the subject of the relationship between socialization, development and early childhood education. Finally, it considers the importance of collaborative work between psychology and education in order to stimulate and train teachers' skills, focusing on the daily construction of school environments permeated by constructive social interaction.

Author Biographies

Angélica Cristina Alves da Silva, Faculdade Integradas de Ciências Sociais e Humanas

Graduada em Pedagogia pela Faculdade Integradas de Ciências Sociais e Humanas – ICE, 

Eunice de Albuquerque Silva, Faculdade Cuiabá- FAUC

Graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário Várzea Grande – UNIVAG, Especialista em Educação Infantil pela FAUC.

Eunice Nogueira Martins Nunes, Faculdades Integradas de Várzea Grande - FIAVEC

Graduada em Pedagogia pelo Instituto de Ciências Sociais e Humanas, Graduada em Matemática pelo Centro Universitário Várzea Grande – UNIVAG, Especialista em Educação Infantil e Letramento pela INVEST, Especialista em Educação Interdisciplinar pelas Faculdades Integradas de Várzea Grande - FIAVEC.

Ellen de Albuquerque Rodrigues, Faculdade do Instituto Panamericano- Facipan

Graduada em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná – UNOPAR, Especialista em Educação Infantil pela FACIPAN.

Selma de Albuquerque Rodrigues, Faculdade Castelo Branco

Graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário Várzea Grande - UNIVAG, Especialista em Educação Infantil pela Faculdade Castelo Branco.

Vanessa de Fátima Sobral da Conceição, Faculdade da Região Serrana

Graduada em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná – UNOPAR, Especialista em Psicopedagogia Institucional e Clínica pela Faculdade da Região Serrana.

Published

2022-09-01

How to Cite

Silva, A. C. A. da ., Silva, E. de A. ., Nunes, E. N. M., Rodrigues, E. de A. ., Rodrigues, S. de A. ., & Conceição, V. de F. S. da . (2022). SOCIALIZATION IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(8), 1148–1151. https://doi.org/10.51891/rease.v8i8.6686