UNA TRAYECTORIA FEMENINA EN LA EDUCACIÓN PROFESIONAL Y TECNOLÓGICA: TÁCTICA Y AGENCIA

Authors

  • Sidélia Suzan Ladevig Garcia Universidade Federal de Santa Catarina
  • Daniel Machado da Conceição Universidade Federal de Santa Catarina
  • Alexandre Fernandez Vaz Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i7.6356

Keywords:

Agency. Professional technical education. Women. Tactic.

Abstract

Gender issues, heteronormativities and structural machismo are still rooted in behaviors and attitudes that cause suffering or require great resilience from women. It is necessary to consider the inclusion of women in Technical and Vocational Education, discussing the challenges, resistances and tactics for achieving a professional career. Taking in account a virtual interview with a graduate of the Federal Technical School of Santa Catarina, in the 1980s, we present her school trajectory, and we intend to answer this question: how the accomplishment of the Mechanical Technician training for a woman means a break from the expected fate? Her trajectory is relevant to discuss the values of femininity during her childhood and youth, which to a certain extent are questioned when choosing the Mechanical Technician training course.

Author Biographies

Sidélia Suzan Ladevig Garcia, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestre em Educação pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (2013). Possui graduação em Educação Física pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (2004) e graduação em Tecnologia de Gestão de Pessoas pelo Centro Universitário - Católica de Santa Catarina (2010) e graduação em Pedagogia pela Faculdade Unicesumar (2022). Integra o Núcleo de Estudos e Pesquisa Educação e Sociedade Contemporânea (NEPESC/CED/UFSC).

Daniel Machado da Conceição, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutor e Mestre em Educação (UFSC). Licenciatura e Bacharelado em Ciências Sociais (UFSC). Integra o Núcleo de Estudos e Pesquisa Educação e Sociedade Contemporânea (NEPESC/CED/UFSC).

Alexandre Fernandez Vaz, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutor em Ciências Humanas e Sociais (Leibniz Universität Hannover, Alemanha), Professor dos Programas de Pós-graduação em Educação e Interdisciplinar em Ciências Humanas/UFSC, Coordenador do Núcleo de Estudos e Pesquisas Educação e Sociedade Contemporânea (UFSC/CNPq), Pesquisador 1C do CNPq.

Published

2022-07-30

How to Cite

Garcia, S. S. L. ., Conceição, D. M. da ., & Vaz, A. F. . (2022). UNA TRAYECTORIA FEMENINA EN LA EDUCACIÓN PROFESIONAL Y TECNOLÓGICA: TÁCTICA Y AGENCIA. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(7), 157–173. https://doi.org/10.51891/rease.v8i7.6356