FUZZY AND LINEAR COMPUTATIONAL MODELS FOR PERFORMANCE EVALUATION

Authors

  • Mara Marly Gomes Barreto Universidade Federal do ABC (UFABC)

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i6.5923

Keywords:

Performance Evaluation, Decision Support Systems, Knowledge Representation, Fuzzy Systems.

Abstract

This paper discusses the complexity of the development of linear and non-linear computational models, the latter based on fuzzy logic, for work performance evaluation. We develop and test, through simulation, a set of models that consider the performance of team members or teams in achieving organizational goals. As input, we have financial indicators, indicators of customer satisfaction, of learning and of capacity for accepting criticism. As output, a degree of the reward for the performance that was achieved. From the point of view of evaluation and output, both linear models and fuzzy models prove to be adequate. Nevertheless, from the point of view of the development of such models, which presupposes an interdisciplinary approach, non-linear models based on fuzzy logic prove to be more adequate.

Author Biography

Mara Marly Gomes Barreto, Universidade Federal do ABC (UFABC)

Professora (DE)  do Curso de Engenharia de Gestão e Produção e do Bacharelado em Ciência e Tecnologia. Pós-doutorado em Lógica e Teoria da Ciência - Universidade de São Paulo (USP), Instituto de Estudos Avançados (IEA), 2005. Mestrado em Engenharia de Produção - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Coordenação dos Programas de Pós-Graduação em Engenharia (COPPE), 1997. Doutorado em Engenharia Civil com Ênfase em Sistemas Computacionais - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Coordenação dos Programas de Pós-Graduação em Engenharia (COPPE), 1999. Graduação em Filosofia - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Instituto de Filosofia e Ciências Sociais (IFCS), 1987. E-mail: mmgbarreto@gmail.com 

Published

2022-06-30

How to Cite

Barreto, M. M. G. . (2022). FUZZY AND LINEAR COMPUTATIONAL MODELS FOR PERFORMANCE EVALUATION. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(6), 94–115. https://doi.org/10.51891/rease.v8i6.5923