EMOTION IN CHILD DEVELOPMENT

Authors

  • Cristiano Proença Santos UNOPAR
  • Danielle Barbosa Martins Rodrigues Mesquita UNOPAR
  • Danielle Priscilla dos Reis Nonato Instituto de Ensino Superior de Minas Gerais
  • Elenice Vanda da Silva Santana Centro Universitário de Várzea Grande
  • Luciana Martins Rodrigues de Oliveira Faculdade Evangélica Integradas Cantares de Salomão
  • Sara Lima Nascimento Faculdade Integrada de Vázea Grande

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i5.5910

Keywords:

Henri Wallon. Emotion. Child development. Teacher training.

Abstract

This article provides an overview of Henri Wallon's psychogenetic research, initially placing his life trajectory in a historical and social context to understand its impact on his research. It reflects his theory that emphasizes emotion as a central axis of child development and its relationship with cognitive, motor and interaction development. Considering the importance of Wallon's dialectical and humanistic vision of the whole person for educational practice, we seek to emphasize emotion. Therefore, it seeks to provide teacher training, especially in early childhood education, with an emphasis on emotion, and when seeking training, educators must know how child development takes place in such situations so that it is possible to contribute as mediators and facilitators, who analyze the importance of emotions in children's learning, their global development and the relationships between teacher and student.

Author Biographies

Cristiano Proença Santos, UNOPAR

Graduado em Educação Física pela Universidade Norte do Paraná – UNOPAR, Graduado em Pedagogia pela Faculdade INVEST de Ciências e Tecnologias.

Danielle Barbosa Martins Rodrigues Mesquita, UNOPAR

Graduada em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná – UNOPAR, Especialista em Educação Infantil pela FAUC com parceria pelo Instituto Educar.

Danielle Priscilla dos Reis Nonato, Instituto de Ensino Superior de Minas Gerais

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT, Especialista em Ensino de Artes na Educação Infantil pelo Instituto de Ensino Superior de Minas Gerais – IESMIG.

Elenice Vanda da Silva Santana, Centro Universitário de Várzea Grande

Graduada em Pedagogia pelo UNIVAG - Centro Universitário de Várzea Grande.

Luciana Martins Rodrigues de Oliveira, Faculdade Evangélica Integradas Cantares de Salomão

Graduada em Pedagogia pela Faculdade Evangélica Integradas Cantares de Salomão – FEICS, Especialista em Docência da Educação Infantil e Anos Iniciais pela Faculdade Evangélica Integradas Cantares de Salomão - FEICS.

Sara Lima Nascimento, Faculdade Integrada de Vázea Grande

Graduada em Letras/Literatura pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT, Graduada em Pedagogia pela Faculdade INVEST de Ciências e Tecnologias, Especialista em Educação de Jovens e Adultos pela Faculdade Integrada de Vázea Grande, Especialista em Alfabetização e Letramento pela Faculdade Metropolitana, Especialista em Educação Infantil e Letramento pela Faculdade Metropolitana.

Published

2022-06-22

How to Cite

Santos, C. P. ., Mesquita, D. B. M. R. ., Nonato, D. P. dos R. ., Santana, E. V. da S. ., Oliveira, L. M. R. de ., & Nascimento, S. L. . (2022). EMOTION IN CHILD DEVELOPMENT. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(5), 2982–2995. https://doi.org/10.51891/rease.v8i5.5910