FAMILY: A BRIDGE TO THE OVERCOMING OF AUTISTIC CHILDREN

Authors

  • Afonso Ribeiro Damasceno Neto ESL-Assessoria e Consultoria Educacional
  • Iris Neles  Silva ESL-Assessoria e Consultoria Educacional
  • Lucineide Silva de  Lima ESL-Assessoria e Consultoria Educacional
  • Maria José Monteiro  Dantas ESL-Assessoria e Consultoria Educacional
  • Vania Duarte da  Silva ESL-Assessoria e Consultoria Educacional

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i5.5592

Keywords:

Autism. Family. Overcoming.

Abstract

The study aimed to understand the onset of autism as well as the impacts and implications on the family of children diagnosed with autism spectrum disorder (ASD). This research adopted the qualitative bibliographic approach through the reading of documents such as Laws, books, journals and scientific articles, seeking to know from a theoretical point of view, how the studies have addressed the expectations of the family in relation to a member with the diagnosis of autism, the psychosocial implications of autism in the mother's life, in addition to the search and identification of coping strategies of the difficulties experienced by these individuals. In view of the analysis, it is concluded that autism despite several advances, is difficult to diagnose, because each case has its peculiarities. Therefore, it is necessary to know the common characteristics of the same (individual) in so that one can have the diagnosis and specialized treatment. Thus, supporting the family in coping with the impacts and difficulties faced by all members is necessary. Therefore, the family adaptation to this context depends on many variables, not occurring in a linear and progressive way. Thus, the development of interventional practices, in order to make families aware of the importance of accepting the diagnosis of autism is of fundamental importance to help the family to have a more harmonious coexistence, seeking to face and overcome the different existing difficulties.

Author Biographies

Afonso Ribeiro Damasceno Neto, ESL-Assessoria e Consultoria Educacional

Graduado em Física licenciatura pela UFRN, Professor efetivo do Estado RN e Município Parnamirim. Mestre em Ciências da educação Doutoranda em Ciências da educação pela ESL-Assessoria e Consultoria Educacional, E-mail: afonsoribeiro2006@gmail.com.

Iris Neles  Silva, ESL-Assessoria e Consultoria Educacional

Graduada em Letras Português UFRN, Professora efetiva do Estado RN, Pós-graduada em Gestão escolar com coordenação pedagógica, Pós-graduada em Psicopedagogia, Pós-graduada em Educação especial, Pós-graduada em Educação Infantil, Pós graduanda em Educação e novas tecnologias, Mestra em Ciências da educação, Doutoranda em Ciências da educação pela ESL-Assessoria e Consultoria Educacional, E-mail: irissilva2013c@hotmail.com.

Lucineide Silva de  Lima, ESL-Assessoria e Consultoria Educacional

Graduada em pedagogia – UNINASSAU, Professora contratada São Jose de Mipibu
Pós-graduada em Psicopedagogia, Pós-graduada em Educação e desenvolvimento em políticas educativas
Pós-graduanda em Libras, Mestra em Ciências da educação, Doutoranda em Ciências da educação pela ESL-Assessoria e Consultoria Educacional, E-mail: luciriccelly@hotmail.com.

Maria José Monteiro  Dantas, ESL-Assessoria e Consultoria Educacional

Graduada em Filosofia da Educação -UVA (Universidade Estadual Vale do Acaraú
Professora efetiva Baía Formosa, Pós-graduada em Psicopedagogia, Pós-graduada em Docência do Ensino Superior. Mestra em educação ISE – Instituto Superior de Educação, Doutoranda em Ciências da educação pela ESL-Assessoria e Consultoria Educacional. E-mail: mariajosemonteirodantas@gmail.com.

Vania Duarte da  Silva, ESL-Assessoria e Consultoria Educacional

Graduada em pedagogia UFRN, Pós-graduada em coordenação pedagógica FAL, Mestra em educação ESL-Assessoria e Consultoria Educacional, Doutoranda em Ciências da educação pela ESL-Assessoria e Consultoria Educacional, E-mail: vaniaduarte17@yahoo.com.br.

Published

2022-05-31

How to Cite

Damasceno Neto, A. R. ., Silva, I., Lima, L., Dantas, M., & Silva, V. (2022). FAMILY: A BRIDGE TO THE OVERCOMING OF AUTISTIC CHILDREN. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(5), 1823–1834. https://doi.org/10.51891/rease.v8i5.5592