MATHEMATICS IN THE FINAL YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL 6TH TO 9TH THROUGH ACTIVE METHODOLOGIES: ANALYSIS OF PEDAGOGICAL PRACTICES AT EMEF. RISING SUN IN ALTAMIRA – PARÁ WITH VIEWS TO OVERCOMING TRADITIONAL EDUCATION

Authors

  • Antônio dos Santos Leonel UNIFAP
  • Ronaldo dos Santos Leonel UEPA
  • Joab Marques da Costa Instituto Federal de Ciências e tecnologias do Pará
  • Maxilene Ferreira Sales Universidade Federal do Pará
  • Aldemberg Meireles Soares da Silva FACINTER
  • Raquel Damares Machado Meireles da Silva UFPA

Keywords:

Active methodologies. Education. Rising Sun. Math. Experience.

Abstract

The present work presents results of studies that point out how the insertion of active methodologies in the teaching of natural sciences/mathematics allows students to relate technological knowledge with situations of their experience. The experience was developed through observation of the teaching practice in natural science/mathematics classes between the sixth to ninth grade classes of elementary school at the public-school Sol Nascente in Altamira state of Pará. The thematic approach aimed to explore Science-Technology-Society (CTS) relationships and was developed following guidelines for adopting the study situation and generating themes recommended in the science teaching literature and obviously linked to the National Common Curricular Base (BNCC). Data analysis suggests that students who did not establish links between technological knowledge and their life context began to perceive such articulation after the introduction of a theme. In addition, there was a greater interest and participation of students during classes with the use of active methodologies, accompanied by a greater understanding of the scientific content explored.

Author Biographies

Antônio dos Santos Leonel, UNIFAP

Professor do magistério superior, colegiado Letras/Francês- UNIFAP. Doutorando em Ciências da Educacion -UNADES. Mestre em Ciências da Educacion - UNADES. Especialista em linguística aplicada – FTA e Graduado em Letras/português – UVA Macapá/Amapá E-mail: Leonel.lima_filho@hotmail.com. http://lattes.cnpq.br/7835748549798398.

Ronaldo dos Santos Leonel, UEPA

Mestrando em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia –UEPA, e Graduado em Biologia-UVA, e Educação do Campo com Habilitação em Ciências da Natureza e Matemática - IFPA/CAMPUS Altamira, Pós-Graduado em Educação Especial FAVINE, e Gestão Escolar UNINTER, Professor Efetivo da educação básica no Município de Altamira, E-mail: ronaldoleonelatm@gmail.com. http://lattes.cnpq.br/6105638621607429.

Joab Marques da Costa, Instituto Federal de Ciências e tecnologias do Pará

Graduado em educação do Campo com Habilitação em Ciências Sociais e Humanas pelo Instituto Federal de Ciências e tecnologias do Pará–IFPA, É professor da educação básica no Município de Altamira Pará. E-mail:joabmax530@gmail.com. Lattes: http://lattes.cnpq.br/9196660186320348.

Maxilene Ferreira Sales, Universidade Federal do Pará

Formada em Letras pela Universidade Federal do Pará. Especialista em Estudos Linguísticos e Análise Literária / FAPAF. Licenciada em Pedagogia (Faculdade Intervale) Especialista em Gestão e Coordenação. Pedagógica (Faculdade Intervale) Prof.ª de Língua Portuguesa dos anos finais do Município de Altamira. E-mail: maxilene1@hotmail.com. Lattes: http://lattes.cnpq.br/200718433014125585.5273.

Aldemberg Meireles Soares da Silva, FACINTER

Pós-Graduado em Metodologia do Ensino de História e Geografia FACINTER, Graduado em Licenciatura Plena em Pedagogia UFPA, Professor Efetivo da Educação Geral no Município de Altamira-PA, Email: aldembergmss@hotmail.com.

Raquel Damares Machado Meireles da Silva, UFPA

Pós-Graduada em Matemática do Ensino Básico UFPA, Graduada em Licenciatura Plena em Matemática UFPA, Professora efetiva da Rede Estadual de Ensino do Estado do Pará, E- mail: raquel.da.mares@hotmail.com.

Published

2022-05-31

How to Cite

Leonel, A. dos S. ., Leonel, R. dos S. ., Costa, J. M. da ., Sales, M. F. ., Silva, A. M. S. da ., & Silva, R. D. M. M. da . (2022). MATHEMATICS IN THE FINAL YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL 6TH TO 9TH THROUGH ACTIVE METHODOLOGIES: ANALYSIS OF PEDAGOGICAL PRACTICES AT EMEF. RISING SUN IN ALTAMIRA – PARÁ WITH VIEWS TO OVERCOMING TRADITIONAL EDUCATION. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(5), 361–372. Retrieved from https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/5509