THE IMPORTANCE OF ETHICS AND MORALS IN ELEMENTARY EDUCATION FOR QUALITY EDUCATION AND A FAIRER SOCIETY

Authors

  • Afonso Ribeiro Damasceno Neto Estado RN e Município Parnamirim
  • Iris Neles Silva ESL
  • Lucineide Silva de Lima ESL
  • Maria José Monteiro Dantas

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i3.4748

Keywords:

Ethics. Morals. Education. Values. Elementary education.

Abstract

  This scientific article deals with the importance given to the concepts of Ethics and Morals in an educational institution in a peripheral neighborhood in the city of Parnamirim-RN, for which a questionnaire with 5 closed questions was applied to 10 teachers who work in the 6th grade classes. elementary school, of the 45 total that exist in the school, in the questionnaire there was no identification requirement so that the teachers could be sincere when answering the multiple choice ones, as well as presenting a small justification after their answers to enrich the research work, all Results were tabulated and the data transformed into graphs to help understand the answers obtained, supported by the following objectives, to verify the frequency with which the concepts are approached in the classroom, to analyze the practical application of these concepts in the classroom, to understand why whether or not the concept is addressed by teachers in the classroom. Faced with these objectives, we seek to evaluate the importance given to these concepts by teachers and how much students are able to understand these concepts and apply them in their daily lives. However, our results were satisfactory and surprising, where we were able to verify a deficiency in the teaching of morals and ethics in elementary school classrooms and the lack of practical application of these concepts on a daily basis.

Author Biographies

Afonso Ribeiro Damasceno Neto, Estado RN e Município Parnamirim

Doutorando em Ciências da educação pela ESL-Assessoria e Consultoria Educacional. Mestre em Ciências da educação. Professor efetivo do Estado RN e Município Parnamirim. Graduado em Física licenciatura pela UFRN 2002/2005. E-mail: afonsoribeiro2006@gmail.com

Iris Neles Silva, ESL

Doutoranda em Ciências da educação pela ESL-Assessoria e Consultoria Educacional. Mestra em Ciências da educação.  Pós-graduada em Gestão escolar com coordenação pedagógica, pós- graduada em Psicopedagogia  pós- graduada em Educação especial, pós- graduada em Educação Infantil. Pós- graduanda em Educação e novas tecnologias. E-mail: irissilva2013c@hotmail.com

Lucineide Silva de Lima, ESL

Doutoranda em Ciências da educação pela ESL-Assessoria e Consultoria Educacional. Mestra em Ciências da educação. Pós- graduada em Psicopedagogia, pós- graduada em Educação e desenvolvimento em políticas educativas, pós- graduanda em Libras. E-mail: luciriccelly@hotmail.com

Maria José Monteiro Dantas

Doutoranda em Ciências da educação pela ESL-Assessoria e Consultoria Educacional. Mestra em educação ISE – Instituto Superior de Educação. Pós- graduada em Psicopedagogia, pós graduada em Docência do Ensino Superior. Graduada em Filosofia da Educação -UVA (Universidade Estadual Vale do Acaraú) - conclusão ano 2004. E-mail: mariajosemonteirodantas@gmail.com

Published

2022-03-31

How to Cite

Damasceno Neto, A. R. ., Silva, I. N. ., Lima, L. S. de ., & Dantas, M. J. M. . (2022). THE IMPORTANCE OF ETHICS AND MORALS IN ELEMENTARY EDUCATION FOR QUALITY EDUCATION AND A FAIRER SOCIETY. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(3), 1612–1622. https://doi.org/10.51891/rease.v8i3.4748