O PROEJA E O PARADOXO DA INCLUSÃO PÓS-DEMOCRÁTICA

Authors

  • Tânia Maria Dantas Flores Instituto federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia – IFBA

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i3.4725

Keywords:

Post-democracy. Exclusion. Inclusion. Contingency. Conclusion.

Abstract

This article consists of a qualitative analysis based on an empirical corpus composed of studies by Brazilian researchers about PROEJA, whose proposal is to include the EJA collective in the educational system to elevate technical education. This study presents and meta-analyzes the conclusion category and the factors that compromise the announced inclusion within the scope of policy. The data reveal a discrepancy between promises and declarations of intent. The democratically limited political reveals that the State is concerned with more with contingency the popular struggles for democratization and to silence the political space that establishes the conditions for the re-establishment of the excluded.

Author Biography

Tânia Maria Dantas Flores, Instituto federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia – IFBA

Doutoranda do Programa Doutoral em Educação e Psicologia – Universidade de Aveiro (UA) – Portugal; Mestre em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (UFS). Especialista em Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa e Literaturas pela Faculdade Internacional de Curitiba (FACINTER); Licenciada em Letras Vernáculas e Literaturas de Língua Portuguesa pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB); professora do Instituto federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia – IFBA; membro do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa em Filosofia e Ciências Humanas (GIP-FCH). Email: taniaflores@ua.pt  https://orcid.org/0000-0001-7580-6234 

Published

2022-03-31

How to Cite

Flores, T. M. D. . (2022). O PROEJA E O PARADOXO DA INCLUSÃO PÓS-DEMOCRÁTICA. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(3), 1456–1480. https://doi.org/10.51891/rease.v8i3.4725