THE DYNAMICS OF PLAYFULNESS IN CHILD EDUCATION

Authors

  • Janaína Vilas Boas Universidade de Cuiabá
  • Joana Alves Pereira Lima Instituto Cuiabano de Educação (ICE) em Cuiabá MT
  • Marcilia Silva de Lima Rios Faculdade do Instituto Panamericano
  • Marta Alves Pereira Soares Centro Universitário de Várzea Grande
  • Oneide Sebastiana Ribeiro de Souza Arruda Universidade Federal de Mato Grosso -UFMT
  • Mirella Nogueira dos Santos Universidade Federal de Mato Grosso
  • Tânia de Carvalho Pereira Faculdades Integradas São Camilo

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i3.4705

Keywords:

Playfulness. Interaction. Development. Learning.

Abstract

This article has reflections and notes on the importance of playfulness in early childhood education. Through a bibliographic review, a study was carried out approaching some theorists who researched and analyzed how the child's development and the construction of their knowledge occur. According to the child's development, it goes through some phases, as it develops in the interaction with the environment and with the other, it improves and expands its knowledge. According to these findings, the child is a playful being, that is, since birth he discovers the world through interaction with the object of knowledge, whether his body or different objects, with handling and observation, interacts and discovers new learning in his day. Games, toys, creativity and imagination are fundamental partners in the construction of children's knowledge, as they are determining factors for significant and gradual learning to occur.

Author Biographies

Janaína Vilas Boas, Universidade de Cuiabá

Graduada em Pedagogia pela Universidade de Cuiabá (UNIC) 

Joana Alves Pereira Lima, Instituto Cuiabano de Educação (ICE) em Cuiabá MT

Especialista em Psicopedagogia pelo Instituto Cuiabano de Educação (ICE) em Cuiabá MT, graduada em Pedagogia pelo UNIVAG- Centro Universitário de Várzea Grande e formada pelo curso do Magistério.  

Marcilia Silva de Lima Rios, Faculdade do Instituto Panamericano

Especialista em Educação Infantil e Séries Iniciais do Ensino Fundamental de 09 anos pela Faculdade do Instituto Panamericano (FACIPAN) e graduada em Pedagogia pela Faculdade Invest de Ciências e Tecnologia. 

Marta Alves Pereira Soares, Centro Universitário de Várzea Grande

Especialista em Psicopedagogia pela Universidade Cândido Mendes do Rio de Janeiro, graduada em Licenciatura Plena em Geografia pelo UNIVAG- Centro Universitário de Várzea Grande e formada pelo curso do Magistério. 

Oneide Sebastiana Ribeiro de Souza Arruda, Universidade Federal de Mato Grosso -UFMT

Especialista em Educação Infantil pela Faculdade de Ciências Administrativas e graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso -UFMT. 

Mirella Nogueira dos Santos, Universidade Federal de Mato Grosso

Especialista em Atendimento Educacional Especializado- AEE pela Faculdade de Águas Claras e graduada em Educação Artística Habilitação em Música pela Universidade Federal de Mato Grosso -UFMT. 

Tânia de Carvalho Pereira, Faculdades Integradas São Camilo

Especialista em Educação Infantil e Coordenação Pedagógica pela UFMT, em Didática Geral pela Universidade de Educação de Assis e em Lato Sensu em Saúde Pública pela Faculdades Integradas São Camilo e graduada em licenciatura Plena em Pedagogia pela UFMT. 

Published

2022-03-31

How to Cite

Boas, J. V. ., Lima, J. A. P. ., Rios, M. S. de L. ., Soares, M. A. P. ., Arruda, O. S. R. de S. ., Santos, M. N. dos ., & Pereira, T. de C. . (2022). THE DYNAMICS OF PLAYFULNESS IN CHILD EDUCATION. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(3), 1356–1366. https://doi.org/10.51891/rease.v8i3.4705