DEMOCRATIC MANAGEMENT AS A DEMOCRATIZATION INSTRUMENT IN TEACHING

Authors

  • Eliúde de Assis dos Santos Bernardo Faculdade Venda Nova do Imigrante
  • Marcionilia dos Santos Sousa Faculdade Venda Nova do Imigrante
  • Elimeire Alves de Oliveira Faculdade de Antônio Augusto Reis Neves
  • Márcia Regina de Biazi Seba Faculdade Futura- Votuporanga-SP

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i3.4702

Keywords:

Democratic management. Participative management. School boards.

Abstract

As determined by the Federal Constitution of 1988, democratic management must be the principle that guides relations in public education. Subsequently, the current Law of Guidelines and Bases of Education of 1996 states that education must be provided based on the democratic management of public education. For this, it puts the need for the pedagogical proposal to be the result of the involvement of all education professionals, in its elaboration and execution phase. The formation of school councils or equivalent bodies to promote the involvement and participation of the school and local community in school decision-making is also pointed out as a path towards this democracy. Thus, this article sought, through a qualitative study, using the literature review, to describe the importance and how this participation considered democratic takes place.

Author Biographies

Eliúde de Assis dos Santos Bernardo, Faculdade Venda Nova do Imigrante

Pós-graduanda em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica (Faculdade Venda Nova do Imigrante-FAVENI). Licenciada em Pedagogia (Faculdade Futura)E-mail: eliudesantos38@hotmail.com.

Marcionilia dos Santos Sousa, Faculdade Venda Nova do Imigrante

Pós-graduanda em Psicopedagogia Clínica e Institucional(CESC). Licenciada em Pedagogia (Faculdade Futura); Graduanda em  Letras (Faculdade Venda Nova do Imigrante-FAVENI);Graduanda em  Filosofia (Faculdade Venda Nova do Imigrante-FAVENI). E-mail: mar.s2limite@hotmail.com

Elimeire Alves de Oliveira, Faculdade de Antônio Augusto Reis Neves

Docente e Coordenadora do Curso de Pedagogia na Faculdade Futura. Graduada em Direito (UNIFEV). Graduada em Pedagogia (Faculdade de Antônio Augusto Reis Neves). Graduada em Letras (UNIFEV) Especialista em Gestão Escolar (UNICAMP). Mestre em Ensino e Processos Formativos (UNESP). E-mail elimeire@faculdadefutura.com.br.

Márcia Regina de Biazi Seba, Faculdade Futura- Votuporanga-SP

Docente no Curso de Pedagogia da Faculdade Futura- Votuporanga-SP. Graduada em Letras (Faculdade de Ciências e Letras de Votuporanga).Graduada  em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Jales. Especialista em Produção, Análise e Interpretação de Textos (Faculdade de Ciências e Letras de Votuporanga). Especialista em Educação (USP). Email:marcia.seba@professorfaculdadefutura.com.br

Published

2022-03-31

How to Cite

Bernardo, E. de A. dos S. ., Sousa, M. dos S. ., Oliveira, E. A. de ., & Seba, M. R. de B. . (2022). DEMOCRATIC MANAGEMENT AS A DEMOCRATIZATION INSTRUMENT IN TEACHING. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(3), 1315–1330. https://doi.org/10.51891/rease.v8i3.4702