PROFESSORES DE MATEMÁTICA EM INÍCIO DE CARREIRA E OS DESAFIOS (IM)POSTOS PELO CONTEXTO PANDÊMICO: UM ESTUDO DE CASO COM PROFESSORES DO SEMIÁRIDO BAIANO

doi.org/10.29327/217514.7.1-5

Authors

  • Américo Junior Nunes da Silva Universidade do Estado da Bahia -UNEB

Keywords:

Teacher training. Mathematics teaching. Early career. Coronavirus. Challenges.

Abstract

This article is an excerpt from a pilot research, in progress, which aims to identify and discuss the (im) challenges posed by the context of social isolation caused by the pandemic of the new coronavirus for early mathematics teachers and teachers who work in three cities in the northern region of the state of Bahia. It is a qualitative research that used a structured questionnaire with 33 questions as an instrument of data production. Five early career teachers who work in different cities in the northern region of the state of Bahia participated in this study. For data analysis, the Content Analysis method was chosen. The research reveals the need to support beginning teachers in this context of a pandemic, in which, although remote education emerges as an alternative for this period of isolation, it is important to understand that, unfortunately, not everyone has the material conditions to make it a reality.

Author Biography

Américo Junior Nunes da Silva, Universidade do Estado da Bahia -UNEB

Professor do Departamento de Educação da Universidade do Estado da Bahia (Uneb - Campus VII) e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Territórios Semiáridos - PPGESA (Uneb - Campus III). Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Mestre em Educação pela Universidade de Brasília (UnB), Especialista em Psicopedagogia Institucional e Clínica pela Faculdade Regional de Filosofia, Ciências e Letras de Candeias (IESCFAC), Especialista em Educação Matemática e Licenciado em Matemática pelo Centro de Ensino Superior do Vale do São Francisco (CESVASF). Foi professor e diretor escolar na Educação Básica. Coordenou o curso de Licenciatura em Matemática e o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid) no Campus IX da Uneb. Foi coordenador adjunto, no estado da Bahia, dos programas Pró-Letramento e PNAIC (Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa). Participou, como formador, do PNAIC/UFSCar, ocorrido no Estado de São Paulo. Pesquisa na área de formação de professores que ensinam Matemática, Ludicidade e Narrativas. Integra o Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática (CNPq/UFSCar), na condição de pesquisador e do Grupo Educação, Desenvolvimento e Profissionalização do Educador (Uneb/PPGESA), na condição de vice-líder. E-mail: ajnunes@uneb.br.

 

Published

2021-01-30

How to Cite

Silva, A. J. N. da . (2021). PROFESSORES DE MATEMÁTICA EM INÍCIO DE CARREIRA E OS DESAFIOS (IM)POSTOS PELO CONTEXTO PANDÊMICO: UM ESTUDO DE CASO COM PROFESSORES DO SEMIÁRIDO BAIANO: doi.org/10.29327/217514.7.1-5. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(1), 17. Retrieved from https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/430