A ROTINA NA EDUCAÇÃO INFANTIL

Authors

  • Eda Maria Sousa Matos da Conceição Universidade Federal de Mato Grosso
  • Etiene Aparecida da Silva Lopes Instituto de Ensino Superior de Minas Gerais
  • Jóici Pinheiro da Silva Faculdades Integradas de Ariquemes
  • Joicy Laura da Silva Agripino Universidade Federal de Mato Grosso
  • Miriã Dias Ferreira Faculdade Invest de Ciências e Tecnologia
  • Soraya Boazegevski Universidade Federal de Mato Grosso
  • Maria Conceição Cerqueira Caldas Oliveira Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i1.4045

Keywords:

Early Childhood Education. Routine in Early Childhood Education. Space time.

Abstract

Routine has always been present in the most diverse social organizations, whether at any political or social level there is an organization of time, which also happens at the educational level. To promote much more than an orientation between space-time, the school needs to be related to the environment to which it applies, especially in the pedagogical context. Routine in early childhood education has always had more different meanings and conceptions over time, understood as disciplining children, as well as structuring and significant for educators and students. This trajectory has been understood and developed from several perspectives, and it is possible to perceive, throughout the existence of early childhood education institutions, their organization and function, influences of various orders: religious, philosophical, medical, psychological and biological, allowing to reflect and promote the routine concept in early childhood education. Taking into account this historical trajectory and the different variations of habits in the educational context, in this article we made a historical review related to early childhood education.

Author Biographies

Eda Maria Sousa Matos da Conceição, Universidade Federal de Mato Grosso

Graduada pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT, Especialista em Educação Infantil e Anos Iniciais pela Associação Várzea Grandense de Ensino e Cultura – AVEC.

Etiene Aparecida da Silva Lopes, Instituto de Ensino Superior de Minas Gerais

Graduada em Pedagogia pela Faculdades Integradas Mato-grossenses de Ciências Sociais e Humanas - ICE, Especialista em Alfabetização e Letramento Eudcação Infantil pelo Instituto de Ensino Superior de Minas Gerais – IESMIG.

Jóici Pinheiro da Silva, Faculdades Integradas de Ariquemes

Graduada em Pedagogia pelas Faculdades Integradas de Ariquemes – FIAR.

Joicy Laura da Silva Agripino, Universidade Federal de Mato Grosso

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT, Especialista em Docência na Educação Infantil pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT, Especialista em Educação Infantil e Anos Iniciais pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci – UNIASSELVI.

Miriã Dias Ferreira, Faculdade Invest de Ciências e Tecnologia

Graduada em Pedagogia pela Faculdade Invest de Ciências e Tecnologia, Especialista em Educação Especial AEE pela Faculdade Invest de Ciências e Tecnologia.

Soraya Boazegevski, Universidade Federal de Mato Grosso

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT, Especialista em Administração da Educação Pública pela Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT.

Maria Conceição Cerqueira Caldas Oliveira, Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT

Especialista em Educação Integral pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT.  Especialista em Coordenação Pedagógica pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT. Graduada em Pedagogia pela Faculdade Integradas Mato-Grossenses de Ciências Sociais e Humanas. 

Published

2022-02-09

How to Cite

Conceição, E. M. S. M. da ., Lopes, E. A. da S. ., Silva, J. P. da ., Agripino, J. L. da S. ., Ferreira, M. D. ., Boazegevski, S. ., & Oliveira, M. C. C. C. . (2022). A ROTINA NA EDUCAÇÃO INFANTIL. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(1), 1747–1760. https://doi.org/10.51891/rease.v8i1.4045