DIMINUINDO O PRECONCEITO INDÍGENA LEVANDO AS VOZES INDÍGENAS: ANÁLISE LIVRO “QUANDO EU CAÇAVA TATU E OUTROS BICHOS”

Authors

  • Otávio Barduzzi Rodrigues da  Costa Mackenzie
  • Tiago de  Oliveira Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas - USP

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i1.4014

Keywords:

Prejudice. Education. Indigenous peoples.

Abstract

Indigenous racial prejudice is still a problem in society and, therefore, in education in Brazil. The deconstruction of prejudice through various practices, including school ones, must be done from a very early age so that Brazil reaches a minimum standard of citizenship and inclusion. Although there is a law that determines the theme in the classroom, it is still a very little explored theme in elementary education, leaving only the high school teacher in charge, often only in the sociology class, to try to deconstruct prejudices, but at this age prejudices would already be naturalized and rooted in the student's culture. It is necessary to start the deconstruction from early childhood education. The intention of this study is to point out a problem that is still very common in early childhood education. We believe that by bringing the indigenous voice into the classroom, through a book by an indigenous educator, this prejudice will be reduced.

Author Biographies

Otávio Barduzzi Rodrigues da  Costa, Mackenzie

Doutorando em Educação, arte e História da Cultura pela Mackenzie. Mestre em filosofia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, licenciado em filosofia com especialização em filosofia e educação pela Uniclaretianas, Licenciado em pedagogia pela FACOL. Graduação em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2000) com ênfase em antropologia. Bacharel em Direito pela ITE-Bauru -Advogado nº OAB-SP 314.526 atuante em direitos humanos e do trabalho, Mestre em filosofia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, licenciado em filosofia com especialização em filosofia e educação pela Uniclaretianas, Licenciado em pedagogia pela FACOL.

Tiago de  Oliveira, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas - USP

Mestrando em Antropologia Social pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (FFLCH)-  USP. Formado em pedagogia intercultural indígena, pedagogia "convencional". Especialista em antropologia. E-mail: joebarduzzi@yahoo.com.br

Published

2022-02-04

How to Cite

Costa, O. B. R., & Oliveira, T. (2022). DIMINUINDO O PRECONCEITO INDÍGENA LEVANDO AS VOZES INDÍGENAS: ANÁLISE LIVRO “QUANDO EU CAÇAVA TATU E OUTROS BICHOS”. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(1), 1676–1691. https://doi.org/10.51891/rease.v8i1.4014