METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE GEOGRAFIA: UMA REVISÃO BIBLIOGRÁFICA SOBRE SEU USO NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA

Authors

  • Fabiana Elayne Barros Damasceno PROFEPT-IFMA
  • Thiago Coelho Silveira Instituto Federal do Maranhão
  • Keylla Cristina Coelho Lima PROFEPT-IFMA
  • Ivesmary Loureiro Ribeiro Magalhães PROFEPT-IFMA
  • Rebecca Loureiro Ribeiro Magalhães

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i12.3596

Keywords:

Teaching. Geography. Active Methodologies. Professional and Technological Education.

Abstract

The present article is a literature review that analyzes how the use of Active Methodologies in the teaching of Geography in Professional and Technological Education/EPT contributes to the intellectual formation of the student and how these methodologies can develop student autonomy, stimulate creativity and prepare them to make decisions in the context in which they live. Therefore, the literature review will address the contributions that active methodologies bring to the teaching of Geography in Vocational and Technological Education, as a didactic resource for a critical and reflective training of the student. Moreover, it will be discussed about the active methodologies used in the teaching and learning process and which currents of geographic thought converge to the use of active methodologies in geography teaching in the VET, so that, finally, it will be pointed how these can contribute to the intellectual formation of the student. For this, a literature review was conducted on the object of study, starting with the systematic reading of scientific articles published and selected through the databases Google Academic, SCIELO, periodicals, with the summary and fiching of each work, highlighting the points addressed by the authors relevant to the subject in question.

Author Biographies

Fabiana Elayne Barros Damasceno, PROFEPT-IFMA

Mestranda do mestrado profissional PROFEPT-IFMA, Especialista em Engenharia Ambiental, em Docência do Ensino Superior e em Mediação de Conflitos e Arbitragem pela faculdade Unyleya. Graduada em Geografia Licenciatura pela Universidade Estadual do Maranhão (2010), em Geografia Bacharel pela Universidade Federal do Maranhão(UFMA) e em Direito pela FACEM-(Faculdade do estado do Maranhão).

Thiago Coelho Silveira, Instituto Federal do Maranhão

Doutor em História (UNISINOS). Professor do Instituto Federal do Maranhão (IFMA, Campus Presidente Dutra e do Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT/IFMA).

Keylla Cristina Coelho Lima, PROFEPT-IFMA

Mestranda do mestrado profissional PROFEPT-IFMA, possui graduação em Letras e especialista na área de língua espanhola. 

Ivesmary Loureiro Ribeiro Magalhães, PROFEPT-IFMA

Mestranda do mestrado profissional PROFEPT-IFMA, possui graduação em Tecnologia em Eletrônica Industrial e em Licenciatura em Pedagogia e especialização em Gestão Escolar;

Rebecca Loureiro Ribeiro Magalhães

Especialista em Docência do Ensino Superior e Bacharel em arquitetura e urbanismo.

Published

2021-12-30

How to Cite

Damasceno, F. E. B. ., Silveira, T. C. ., Lima, K. C. C. ., Magalhães, I. L. R. ., & Magalhães, R. L. R. . (2021). METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE GEOGRAFIA: UMA REVISÃO BIBLIOGRÁFICA SOBRE SEU USO NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(12), 1546–1559. https://doi.org/10.51891/rease.v7i12.3596