ENSAIO ACADÊMICO SOBRE A FORMAÇÃO DE PROFESSORES PARA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA NO BRASIL: DESAFIOS E PERSPECTIVAS

Authors

  • Fabiana Elayne Barros Damasceno Faculdade Unyleya
  • Thiago Coelho Silveira Instituto Federal do Maranhão
  • Keylla Cristina Coelho Lima PROFEPT-IFMA
  • Ivesmary Loureiro Ribeiro Magalhães PROFEPT-IFMA
  • Wender Roberto Barros de Oliveira
  • Soliana Carolina Sodré Nicacio

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i12.3560

Keywords:

Professional education. Teacher training. Challenges in teacher training.

Abstract

This essay aims to reflect on teacher training for professional and technological education, with the aim of analyzing teacher training policies for EPT, in addition to mapping and understanding the production of knowledge on the subject and highlighting challenges and perspectives for the formation of teachers who work in Professional and Technological Education in Brazil (EPT), presenting for this an analysis on how the formation of teachers occurs to meet the demands of this type of teaching, starting from a historical contextualization and training policy of teachers for EPT in Brazil. The methodology used was based on a research with a qualitative approach and, for that, bibliographical research was used, based on works by authors who examine about teacher training to work in the EPT. This academic essay presents the following structure: a) historical and political contextualization of teacher education for EPT in Brazil; b) challenges and perspectives for teacher training for EPT in Brazil; c) final considerations. It is noteworthy that the reflection refers to a specific and limited study that can contribute to the promotion of discussions on the topic in question.

Author Biographies

Fabiana Elayne Barros Damasceno, Faculdade Unyleya

Mestranda do mestrado profissional PROFEPT-IFMA, Especialista em Engenharia Ambiental, em Docência do Ensino Superior e em Mediação de Conflitos e Arbitragem pela Faculdade Unyleya. Graduada em Geografia Licenciatura pela Universidade Estadual do Maranhão (2010), em Geografia Bacharel pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA) e em Direito pela FACEM- Faculdade do estado do Maranhão. 

Thiago Coelho Silveira, Instituto Federal do Maranhão

Doutor em História (UNISINOS). Professor do Instituto Federal do Maranhão (IFMA, Campus Presidente Dutra e do Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT/IFMA). 

Keylla Cristina Coelho Lima, PROFEPT-IFMA

Mestranda do mestrado profissional PROFEPT-IFMA. Possui graduação em Letras e especialista na área de língua espanhola. 

Ivesmary Loureiro Ribeiro Magalhães, PROFEPT-IFMA

Mestranda do mestrado profissional PROFEPT-IFMA, possui graduação em Tecnologia em Eletrônica Industrial e em Licenciatura em Pedagogia e especialização em Gestão Escolar;

Wender Roberto Barros de Oliveira

Especialista em engenharia de produção, especialista em logística empresarial e especialista em projetos. Bacharel em administração e teologia.

Soliana Carolina Sodré Nicacio

Especialista em gestão pública e graduada em turismo.

 

Published

2021-12-30

How to Cite

Damasceno, F. E. B. ., Silveira, T. C. ., Lima, K. C. C. ., Magalhães, I. L. R. ., Oliveira, W. R. B. de ., & Nicacio, S. C. S. . (2021). ENSAIO ACADÊMICO SOBRE A FORMAÇÃO DE PROFESSORES PARA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA NO BRASIL: DESAFIOS E PERSPECTIVAS. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(12), 1144–1159. https://doi.org/10.51891/rease.v7i12.3560