A IMPORTÂNCIA DO PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO PARA A INSTITUIÇÃO DE ENSINO: ESCOLA MUNICIPAL EMÉRITO NESTOR LIMA

Authors

  • Afonso Ribeiro Damasceno Neto UFRN
  • Águida Dionízio Benevides de Paiva Figueira UNIFACEX
  • Cristiano Araújo da Silva Universidade Estadual Vale do Acaraú
  • Geilza de Lima Abdias da Silva Universidade Estadual Vale do Acaraú
  • Jadna Tavares da Silveira Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Josefa Poliana Clementino Ferreira Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i12.3539

Keywords:

Pedagogical Political Project. PPP. school community. Democratic management.

Abstract

The aforementioned scientific article deals with the importance given to the political pedagogical project in a teaching institution in a peripheral neighborhood in the municipality of Parnamirim-RN, for which a questionnaire with 16 closed questions was applied to 25 teachers of the 45 total that exist in the school, in addition to of informal conversations, in which we asked permission to write down some answers and enrich the research work, all the results were tabulated and the data transformed into graphs to help in the understanding of the calculated answers, so we used, as objectives, to verify the existence of the Pedagogical Political Project , to analyze the process of construction and practical application of the “PPP” in the Municipal School Emérito Nestor Lima, in the Passagem de Areia neighborhood in Parnamirim-RN. In view of this, we sought to understand the process of dissemination, construction, application and evaluation of the "PPP" of a municipal elementary school II, our results were very satisfactory, as we were able to perceive flaws in the construction of the pedagogical political project, where the teachers themselves cannot realizing the participation of the school community in the construction of the project, another interesting result was how much the dissemination of the school PPP, teachers and management do not disclose the document, do not explain to parents, guardians and students what a political pedagogical project is, and which its importance for the school and the quality of education, in the interviews the teachers reported that they were not introduced to the pedagogical political project when they arrived at the school and also said that they did not perceive the application of the pedagogical political project in the institution.

Author Biographies

Afonso Ribeiro Damasceno Neto, UFRN

Graduado em Física licenciatura pela UFRN 2002/2005 Professor efetivo do estado RN e Município Parnamirim. Mestrando em educação Assessoria e Consultoria Educacional (ESL) E-mail: afonsoribeiro2006@gmail.com

Águida Dionízio Benevides de Paiva Figueira, UNIFACEX

Graduada em Pedagogia Unifacex. 2005.1 até 2009.1 Pós-graduada em Psicopedagogia clínica e institucional Universidade Potiguar – UNP Conclusão em 2016 - Mestranda em educação Assessoria e Consultoria Educacional (ESL) E-mail: aguida_dionizio@hotmail.com

Cristiano Araújo da Silva, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Graduado em pedagogia - UVA (Universidade Estadual Vale do Acaraú) - conclusão ano 2018; Bacharel em Direito - Universidade Potiguar (UNP), Conclusão 2020, Pós-Graduação: Docência na Educação Infantil e Anos Iniciais - Universidade Cândido Mendes (UCAM), Conclusão 2020. - Mestranda em educação Assessoria e Consultoria Educacional (ESL) E-mail: cristiano29_araujo@hotmail.com

Geilza de Lima Abdias da Silva, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Graduada em pedagogia -UVA (Universidade Estadual Vale do Acaraú) - conclusão ano 2009. Especialista em Educação Especial e Inclusiva - Faísa (Faculdade Santo Augusto) conclusão 2015, Especialista em Educação de Jovens e Adultos no contexto da Diversidade- IFRN Campus Canguaretama/RN) Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, conclusão 2017, Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional - FACEN (Faculdade de Ciências Educacionais e Empresariais de Natal) - conclusão 2020. - Mestranda em educação Assessoria e Consultoria Educacional (ESL) E-mail: geilza30_lima@hotmail.com

Jadna Tavares da Silveira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Graduada em bacharelado em Estatística - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) - 1997 2001. Graduação em licenciatura plena Matemática - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) - 2006/2010,  Especialização em Ensino da Matemática: pela Universidade Vale do Acara (UVA) -2010/2011. Especialização em português e Matemática uma proposta transdisciplinar – Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN) – 2013/2014. Mestranda em educação Assessoria e Consultoria Educacional (ESL). Professora de Matemática efetiva e em exercício na sala de aula da rede municipal do Natal e de Lagoa de Pedras.Email: jad_silveira@hotmail.com

Josefa Poliana Clementino Ferreira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Graduada em Matemática Licenciatura Plena pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN (2005.2). Especialista em Práticas Educativas no Ensino Médio – Matemática pela Faculdade de Natal – FAL (2008.2). Especialista em Educação Matemática: Teoria e Prática no Ensino Fundamental pelo Instituto de Educação Superior Presidente Kennedy (2009.2) Mestranda em educação Assessoria e Consultoria Educacional (ESL) Professora Efetiva da rede Estadual do Rio Grande do Norte e da rede municipal do Natal/RN. E-mail: poliana.ferreira.mat@gmail.com

Published

2021-12-30

How to Cite

Damasceno Neto, A. R. ., Figueira, Águida D. B. de P. ., Silva, C. A. da ., Silva, G. de L. A. da ., Silveira, J. T. da . ., & Ferreira, J. P. C. . (2021). A IMPORTÂNCIA DO PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO PARA A INSTITUIÇÃO DE ENSINO: ESCOLA MUNICIPAL EMÉRITO NESTOR LIMA. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(12), 924–940. https://doi.org/10.51891/rease.v7i12.3539