ABORDAGENS DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL E MUDANÇAS CLIMÁTICAS NO ENSINO FORMAL EM MOÇAMBIQUE

Authors

  • Manuel Pastor Francisco Conjo Universidade Federal de Viçosa
  • David Benjamim Chichango Faculdade de Ciências da Terra e Ambiente
  • Arcidio José Tamele Faculdade de Ciências da Terra e Ambiente
  • Ermelinda José Simão Faculdade de Ciências da Terra e Ambiente
  • Ajosia da Lídia Basílio Muipela Antônio Faculdade de Ciências da Terra e Ambiente
  • Octávio Manuel de Jesus Universidade Pedagógica de Maputo

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i12.3454

Keywords:

Educação ambiental. Mudanças climáticas. Ensino. Moçambique.

Abstract

Environmental education is a continuous and permanent process of training a population that is aware of environmental problems, a population that seeks to solve present environmental problems and that seeks to prevent future environmental problems. This article intends to understand how Environmental Education can help in the perception of climate change in Mozambique. The main contents of environmental education selected in formal education and the methodological approaches of its application were analyzed in order to contribute to the development of environmental awareness in students and the consequent improvement of environmental quality towards sustainable development. For its production, documentary and bibliographic research was used, through reading, analysis and selection of various contents that are part of it. After analyzing the teaching programs, it was found that environmental education contents are evident, dealing with matters on the elements of the environment and ways of preserving the environment, in the subjects of Portuguese, Natural Sciences and Social Sciences in primary and secondary education in disciplines of Geography, Physics, Chemistry, Biology and Agriculture, and are methodological strategies chosen for the treatment of contents on environmental education, illustration, observation, interpretation, analysis, synthesis and evaluation of physical-natural phenomena, joint reflection, discussion in groups and study visits, however, there is no clarity in the inclusion of content on climate change in teaching programs. The convergence between the various fields of approach is important, such as the use of the relationship between environmental education and climate change to form a resilient society to the impacts of climate change.

Author Biographies

Manuel Pastor Francisco Conjo, Universidade Federal de Viçosa

Doutorando em Ciência Florestal pela Universidade Federal de Viçosa – Minas Gerais –Instituição: Universidade Pedagógica de Maputo/Universidade Federal de Viçosa. Mestrado em Gestão Ambiental pela Universidade Pedagógica de Maputo – Moçambique. Bacharel e Licenciado em Ensino de Geografia pela Universidade Pedagógica de Maputo – Moçambique Técnico Superior em Higiene e Segurança no Trabalho e Meio Ambiente pela Ensine Moçambique. E-mail: pastorconjo007@gmail.com

David Benjamim Chichango, Faculdade de Ciências da Terra e Ambiente

Mestrando em Gestão Ambiental, Faculdade de Ciências da Terra e Ambiente, Universidade Pedagógica de Maputo, Moçambique. Prof. de Geografia, Licenciado em Ensino de Geografia, Faculdade de Ciências da Terra e Ambiente, Universidade Pedagógica de Maputo, Moçambique. Email: davidchitlhango@gmail.com

Arcidio José Tamele, Faculdade de Ciências da Terra e Ambiente

Mestrando em Gestão Ambiental, Faculdade de Ciências da Terra e Ambiente, Universidade Pedagógica de Maputo, Moçambique. Licenciado em Gestão Ambiental, Faculdade de Ciências da Terra e Ambiente, Universidade Pedagógica de Maputo, Moçambique. E-mail: tamelinho73@gmail.com

Ermelinda José Simão, Faculdade de Ciências da Terra e Ambiente

Mestranda em Gestão Ambiental, Faculdade de Ciências da Terra e Ambiente, Universidade Pedagógica de Maputo, Moçambique. Professora. Licenciada em Ensino de Física. Faculdade de Ciências Naturais e Matemática. Universidade Pedagógica de Maputo. E-mail: ermelindasimao@gmail.com

Ajosia da Lídia Basílio Muipela Antônio, Faculdade de Ciências da Terra e Ambiente

Mestranda em Gestão Ambiental, Faculdade de Ciências da Terra e Ambiente, Universidade Pedagógica de Maputo, Moçambique. Bióloga. Licenciada em Ciências Biológicas, Universidade de Lúrio, Moçambique. E-mail: ajosiamuipela@gmail.com

Octávio Manuel de Jesus, Universidade Pedagógica de Maputo

Doutor em Ciências Pedagógicas, moçambicano, funcionário do Ministério da Ciência, Tecnologia e Ensino Superior. Membro de Júri, Supervisor e Arguente nas Defesas de Monografias, Dissertações em Havana-Cuba e Maputo- Moçambique. Supervisor das teses de Doutoramento em Moçambique. Docente na Universidade Pedagógica de Maputo (desde 2006), categoria Professor Auxiliar. E-mail: Octaviom2001@yahoo.es

Published

2021-12-30

How to Cite

Conjo, M. P. F. ., Chichango, D. B. ., Tamele, A. J. ., Simão, E. J. ., Antônio, A. da L. B. M. ., & Jesus, O. M. de . (2021). ABORDAGENS DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL E MUDANÇAS CLIMÁTICAS NO ENSINO FORMAL EM MOÇAMBIQUE. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(12), 140–157. https://doi.org/10.51891/rease.v7i12.3454