THE TECHNOLOGICAL AND INVESTIGATIVE SKILLS OF STUDENTS IN THE TEACHER EDUCATION COURSE: A STUDY IN THE PROVINCE OF HUAMBO.

Authors

  • Mário Graça da Costa Universidade Internacional Iberoamericana do México
  • Rosely Yavorski Universidade Internacional Iberoamericana do México
  • Maria Aparecida Santos e Campos Universidad de Jaén- Espanha

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i12.3413

Keywords:

Technological competence. Digital. Internet. NTIC's. Teaching.

Abstract

This article aims to study technological, digital and investigative skills in education, with greater emphasis on students in teacher training courses in the province of Huambo, as it constitutes an instrument of great challenge in 21st century education, where new opportunities, and the school must contribute and offer its students the same opportunities of access to NICT's, thus preventing the emergence of social inequality in the country's education system. learning, because the transformations of contemporary society consolidate the understanding of education as a phenomenon that has multiple facets, which happens in many places, institutionalized for a social practice. Faced with the challenges of a social, economic, political, scientific, technological and even in the field of innovation that the world lives, it requires educational institutions to adopt the transformations in the pedagogical process, bringing active, differentiated methodological strategies that promote changes in practices teachers with a view to a significant learning with the use of NICTs. Thus, there is an urgent need for the expansion of the Internet, computer resources in schools and the need to train teachers from the traditional era, to live with the students of the digital era, considering the inclusion of digital technologies as a resource for building knowledge. It will be up to future teachers to consider the teaching of curricular subjects and also the skills to be developed for today's society, where Huambo Province cannot be left out.

Author Biographies

Mário Graça da Costa, Universidade Internacional Iberoamericana do México

Doutorando em Educação na linha de pesquisa em Organização e Gestão de Centro Educativos pela Universidade Internacional Iberoamericana do México – UNINI MÉXICO e Docente Universitário na UNIC-Bié e no Instituto Superior Politécnico Caála – Angola -  Huambo. Mestre em Educação na  Especialidade  de Organização e Gestão de Centros Educativos pela Universidade Europeia de Atlântico – Espanha; Membro efectivo da Ordem dos Engenheiros de Angola, Licenciado em Engenharia Informática e Computadores pela Universidade José Eduardo dos Santos – Angola. Pós – Graduado em Administração Autárquica pelo Instituto de Cooperação da Universidade de Lisboa em parceria com a UJES (pós Lato Sensu). Email: mario.graca@doctorado.unini.edu.mx

Rosely Yavorski, Universidade Internacional Iberoamericana do México

PhD em Educação Universidade Internacional Iberoamericana – UNINI-FUNIBER; Mestre em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente Centro Universitário de Araraquara - UNIARA, Especialista em Educação Especial – Deficiência mental Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Jandaia do Sul - FAFIJAN, Pós-Graduação em Arte, Educação e Terapia, e Formação de professores com ênfase na educação a distancia Faculdade São Brás - FSB, Licenciada e Bacharelada em Psicologia - Universidade Estadual de Maringá - UEM, Licenciada em Pedagogia – UniBF, Professora, Pesquisadora, membro dos grupos de investigação MASUNINI-BR e MEDERE. Linhas de pesquisa: Formação de professores. Gestão e Organização de Centros Escolares. Educação Ambiental. Dificuldades de Aprendizagem. Desenho Infantil. Psicomotricidade. E- mail: rose2013yavorski@gmail.com, ouyavorski2021rose@hotmail.comCurrículolattes: http://lattes.cnpq.br/4565501071163057  ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9131-597X

Maria Aparecida Santos e Campos, Universidad de Jaén- Espanha

Doutorado em Atividade Física e saúde pela Universidad de Jaén. É coordenadora do Grupo Pesquisa MASUNINI-BR, membro dos grupos de investigação: HUM790- Universidad de Jaén España  e Grupo AL Andalus, Univ. de Granada. Professora com 30 anos de carreira, atuando em todos os segmentos da educação, é membro da Comissão Editorial da Revista Geopantanal, UFCG. Atualmente Professora de Didática aplicada e Organização e gestão de centros educativos,  Diretora-Orientadora de tese doutoral na UNINI-MX, e UNINI PORTO RICO e professora e terapeuta na Associação de Fibromialgia de jaén, AFIXA.Linhas de pesquisa: Formação de professores; Multiculturalidade, Interculturalidade em educação; Educação Física e Gestão e Organização de centros escolares.  ORCID: https://orcid.org/0000-00011790-5438

Published

2021-12-30

How to Cite

Costa, M. G. da ., Yavorski, R. ., & Santos e Campos, M. A. . (2021). THE TECHNOLOGICAL AND INVESTIGATIVE SKILLS OF STUDENTS IN THE TEACHER EDUCATION COURSE: A STUDY IN THE PROVINCE OF HUAMBO. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(12), 47–77. https://doi.org/10.51891/rease.v7i12.3413