REGIME DE HISTORICIDADE E ENSINO DE HISTÓRIA NO BRASIL DO SÉCULO XIX

doi.org/10.29327/217514.6.12-25

Authors

  • Wilian Lucas Martinhão Universidade Estadual de Mato Grasso do Sul

Keywords:

Historicity regime. History teaching. Temporality.

Abstract

The purpose of this work is, from a bibliographic survey, to understand which historicity regime, in the methodological perspective of François Hartog, presents itself in the history of history teaching in Brazil from its beginning as a discipline in the 19th century. As this temporality is shown in the process of composition of history teaching intersecting its political function for the formation of a national identity.

 

Author Biography

Wilian Lucas Martinhão, Universidade Estadual de Mato Grasso do Sul

Mestrando em Ensino de História pela Universidade Estadual de Mato Grasso do Sul (UEMS). Possui graduação em História  pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Bacharelado em Teologia pelo Seminário Teológico Batista do Oeste do Brasil em Mato Grosso do Sul (STBOB).  Professor de Filosofia para Ensino Médio na rede Estadual de Educação de Mato Grosso do Sul. Professor de História no Ensino Fundamental na Secretaria Municipal de Educação de Mato Grasso do Sul. E-mail para contato: wilianlucas@gmail.com.

Published

2020-12-31

How to Cite

Martinhão, W. L. (2020). REGIME DE HISTORICIDADE E ENSINO DE HISTÓRIA NO BRASIL DO SÉCULO XIX: doi.org/10.29327/217514.6.12-25. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 6(12), 15. Retrieved from https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/328