O PAPEL DA AFETIVIDADE NA EDUCAÇÃO INFANTIL

Authors

  • Elenice Aparecida Arruda da Costa Silva Faculdades Integradas de Várzea Grande
  • Rita de Cássia da Silva Mendes Instituto de Ensino Superior de Minas Gerais
  • Shirlene Rosana da Silva Canossa Instituto de Ensino Superior de Minas Gerais
  • Andreia Ribeiro da Costa Faculdades Integradas de Várzea Grande  - FIAVEC
  • Elizangela Gonçalves Faculdade do Instituto Panamericano – FACIPAN
  • Maria Eligia Guia de Arruda Faculdades Integradas de Cuiabá – FIC

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i11.3265

Keywords:

Affection. Education. Learning.

Abstract

This article aims to investigate the importance of affection in the school environment, an important point in the development of early childhood teaching and learning, seeking to analyze how affection contributes to performance and self-esteem in early childhood education. Rethinking the role of the educator, analyzing the concept of affectivity in education through theories related to the subject. We seek to correlate the role of emotions in rational human development; and establish the relationship between the stages of cognitive and affective development. It was concluded that affectivity has always been part of everyone's life, and from a certain time onwards, the influence of affect on learning began to be studied in early childhood education. The educator must be aware that affection is not just a gesture of affection and care, but also the expression of feelings that go beyond physical contact, imbued with the cognitive aspect of learning. The expression of affection, whether through gestures or words, will make the child a conscious and at the same time critical citizen, so that he/she feels socially integrated, whose consequences are visible every day.

Author Biographies

Elenice Aparecida Arruda da Costa Silva, Faculdades Integradas de Várzea Grande

 Graduada em Pedagogia pela Universidade Anhanguera – UNIDERP, Especialista em Educação Infantil e Alfabetização pelas Faculdades Integradas de Várzea Grande – FIAVEC.

Rita de Cássia da Silva Mendes, Instituto de Ensino Superior de Minas Gerais

Graduada em Educação Artística pela Universidade de Cuiabá – UNIC, Especialista em Práticas do Ensino de Artes na Educação Infantil pelo pelo Instituto de Ensino Superior de Minas Gerais.

Shirlene Rosana da Silva Canossa, Instituto de Ensino Superior de Minas Gerais

Graduada em Pedagogia pela Universidade de Cuiabá – UNIC, Especialista em Educação Infantil pelo Instituto de Ensino Superior de Minas Gerais.

Andreia Ribeiro da Costa, Faculdades Integradas de Várzea Grande  - FIAVEC

Graduada em Pedagogia: Habilitação em Magistério dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental e em Supervisão Escolar pelo Centro Universitário – UNIRONDON, Especialista em Educação Infantil e Alfabetização pelas Faculdades Integradas de Várzea Grande  - FIAVEC.

Elizangela Gonçalves, Faculdade do Instituto Panamericano – FACIPAN

Graduada em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná – UNOPAR, Graduada em Artes pela Faculdade Life - FacLife, Especialista em Educação Inclusiva – LIBRAS pela Faculdade do Instituto Panamericano – FACIPAN.

Maria Eligia Guia de Arruda, Faculdades Integradas de Cuiabá – FIC

Graduada em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná – UNOPAR, Especialista em Educação Infantil com Ênfase em Educação Especial pelas Faculdades Integradas de Cuiabá – FIC.

 

Published

2021-12-08

How to Cite

Silva, E. A. A. da C. ., Mendes, R. de C. da S. ., Canossa, S. R. da S. ., Costa, A. R. da, Gonçalves, E., & Arruda, M. E. G. de. (2021). O PAPEL DA AFETIVIDADE NA EDUCAÇÃO INFANTIL. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(11), 1724–1737. https://doi.org/10.51891/rease.v7i11.3265