ANÁLISE DO PROCESSO COGNITIVO E SUAS IMPLICAÇÕES DIDÁTICAS NO ENSINO

doi.org/10.29327/217514.6.12-17

Authors

  • Walace Queiroz Instituto Dados da Amazônia - IDAAM
  • Emerson de Paula Martins Instituto Dados da Amazônia - IDAAM
  • Valneide dos Santos Melo Instituto Dados da Amazônia - IDAAM
  • Deborah Grace do Nascimento Godim Instituto Dados da Amazônia - IDAAM
  • Hebert José Balieiro Teixeira Instituto Dados da Amazônia - IDAAM

Keywords:

Cognition. Emotion. Learning.

Abstract

This work aims to understand the emotional dimension of the human being. If it is possible to synthesize complex knowledge that involves the affective cognitive dimensions in the educational field, this synthesis would take place in the branch of cognitive science that, from the 20th century on, was accepted by the scientific community. We will try here, at least to show what is emotion and cognition. In search of a firmer and more purposeful understanding, we invite you reader to take this journey through the human mind with us. In this text, we will deal with cognition and emotion and how these elements relate to teaching / learning. It is worth remembering that the debate on this text does not intend to exhaust itself, but rather it does apply to academic and social sciences, life sciences, everyday sciences. The aim of this work is to understand emotion and its relation to learning. This being a topic of great relevance, because it deals with human subjectivity. We believe that it is through the recognition of our singularities that we will find the way to respect our differences. For this reason, and guided mainly through cognitive studies, we propose to clarify the influence of emotions on the cognitive process, in addition to assisting in the understanding we need to feel to learn.

Author Biographies

Walace Queiroz, Instituto Dados da Amazônia - IDAAM

Professor Orientador.

Emerson de Paula Martins, Instituto Dados da Amazônia - IDAAM

Graduado em Educação física. Acadêmico de Pós-Graduação em Psicomotricidade.

Valneide dos Santos Melo, Instituto Dados da Amazônia - IDAAM

Graduada em Pedagogia. Professora de Educação Infantil. Acadêmico de Pós-Graduação em Psicomotricidade.

Deborah Grace do Nascimento Godim, Instituto Dados da Amazônia - IDAAM

Graduada em Pedagogia. Professora de Educação Infantil. Acadêmico de Pós-Graduação em Psicomotricidade.

Hebert José Balieiro Teixeira, Instituto Dados da Amazônia - IDAAM

Licenciado em Pedagogia. Bolsista da CAPES. Membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em Didática das Ciências e seus Processos Cognitivos – GEPeDiC.  Acadêmico de Pós-Graduação em Gestão Escolar.

Published

2020-12-31

How to Cite

Queiroz, W. ., Martins, E. de P. ., Melo, V. dos S., Godim, D. G. do N. ., & Teixeira, H. J. B. (2020). ANÁLISE DO PROCESSO COGNITIVO E SUAS IMPLICAÇÕES DIDÁTICAS NO ENSINO: doi.org/10.29327/217514.6.12-17. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 6(12), 19. Retrieved from https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/320